Automatické převodovky na motocyklech

I když se automatická převodovka tváří jako poměrně moderní vynález, má za sebou už více jak sto let vývoje. Její počátky se datují k roku 1904 a v průběhu 2. světové války výhody automatických převodovek využívala americká armáda. Po jejím konci nastal obrovský boom v šíření „automatů“ do celého světa. V dnešní době se objevují poloautomatické a automatické převodovky už i na motocyklech.

Účel převodovky

Každý motor pracuje v určitém rozsahu otáček. V tomto průběhu otáček podává určitý točivý moment, který však není konstantní. Točivý moment motoru by sám o sobě nestačil pro různé jízdní situace např. jízda do kopce, akcelerace, rozjezdy apod. Převodovka nám umožňuje během jízdy měnit celkový převodový poměr tak, aby vyhovoval okamžitým jízdním podmínkám. Celkový převodový poměr je dán součinem převodového poměru primárního převodu, převodovky a sekundárního převodu.

Takže převodovka má za účel:


  • Násobit točivý moment motoru
  • Umožnit řazení rychlostních stupňů a tím udržovat motor v příznivých otáčkách
  • Umožnit běh na prázdno (neutrál)
  • Ve výjimečných případech umožnit zařazení zpátečky
Na motocyklech se používají téměř výhradně převodovky se stálým záběrem ozubených kol s přímým nebo se šikmým ozubením. Tento typ převodovky nazýváme také sekvenční a zásadně se tedy liší od převodovek používaných na automobilech (neobsahují synchronizační spojky). Je tak dosaženo rychlejšího řazení, kratšího kroku řadicí páky i možnost řazení bez spojky. Nejčastěji se používá dvouhřídelová převodovka, ale u motocyklů kde je potřeba změna smyslu otáček kol je použita tříhřídelová převodovka. Ta se také může používat u motocyklů se spojovacím kloubovým hřídelem (ovšem to neznamená, že když má motocykl kardan tak že musí mít tříhřídelovou převodovku).

Převodovka, ne jen pro spalovací motory

Minulý rok (2011) jsem byl na výstavě EICMA v Miláně. Tam každý rok bývá ohromný doprovodný program, který zahrnuje mistrovství Evropy v supercrossu. V roce 2011 tento závod jely i čtyřkolky a tam jsem snad poprvé zahlédl elektromotor s manuální převodovkou. Tak jsme se nad tím trochu pozastavili. Převodovka u elektromotoru? Proč? Přece ten kdo se svezl na e-biku byl překvapen z toho plynulého a velkého zátahu z nuly až do maximálních otáček. Tak proč převodovka, která tuto přednost elektromotoru pohřbí? Tu samou otázku jsme si položili letos na výstavě Intermot v Kolíně. Značka Brammo tu představila motocykl s vodou chlazeným elektromotorem a šestistupňovou převodovkou. Díky převodovce zde byl zvýšen dojezd ze 120 na 200 km. Motor při lehčím převodu neodebírá takový proud jako při vyšších otáčkách.

Yamaha YCC-S (Yamaha Chip Controlled-Shift)

Yamaha tento systém představila v roce 2005 na FJR 1300. Převodovka je klasická dvouhřídelová s malým rozdílem a to že neutrál není mezi prvním a druhým rychlostním stupněm, ale byl přesunut před první stupeň. Takže rychlosti jsou uspořádány N, 1, 2, 3, 4, 5. Spojka je taky klasická, vícelamelová, mokrá, která je ovládána řídící jednotkou přes hydraulický motor. Řadit zde můžete klasicky nohou nebo pomocí tlačítek na řidítku.

Řazení nohou nemá žádnou mechanickou vazbu na převodovku. Je zde snímán pohyb řadicí páky, která klade odpor a vrací se do výchozí pozice jako u klasického řazení. O řazení se zde stará elektromagnet, který přes řadicí tyč a řadicí mechanismus otáčí řadicí kulisou. Řadicí tyč je vybavena tlumičem, aby řazení bylo hladší a nedošlo k poškození řadicího mechanismu. Řídící jednotka snímá jaký je zařazený rychlostní stupeň, otáčky motoru, rychlost motocyklu, polohu škrticí klapky. Na základě těchto informací vypíná spojku a při přeřazení na vyšší stupeň dokonce upravuje zapalování, aby přeřazení bylo co nejhladší. V zájmu ochrany motocyklu vám řídicí jednotka nepodřadí, pokud by to znamenalo přetočení motoru.

Také nelze řadit vyšší rychlostní stupeň, pokud jsou otáčky na tolik nízké, že by při přeřazení klesly pod otáčky volnoběhu. Tento systém má jednu pěknou funkci, a to že můžeme motocykl vypnout se zařazenou rychlostí. To je dobré při parkování v kopci. A co když potřebujete motorku přetlačit? Stačí otočit klíčem do polohy ON, vypínač zapalováni dáme také do polohy ON, zmáčkneme páčku přední brzdy a spojka se automaticky rozepne. Pro rok 2013 je tento systém doplněn o novou funkci Stop mode, která po zastavení na křižovatce sama zařadí jedničku, a usnadní práci při popojíždění městem.

Honda DCT (dual clutch transmission)

V říjnu roku 2009 Honda představila nové VFR 1200F s dvouspojkovou převodovkou. Klasická nožní řadička je nahrazena dvojicí tlačítek na levé rukojeti, které slouží k řazení - ukazováčkem nahoru, palcem dolů. Na levé rukojeti najdeme ještě ruční brzdu, která se využívá při parkování v kopci, protože elektronika automaticky při vypnutí motoru zařadí neutrál. Na opačné straně řidítek palcem pravé ruky volíme mezi automatickými módy (D - drive, S - sport) a neutrálem, ukazováčkem mezi automatickým režimem a manuálním řazením - přepínač AT / MT.

Nová převodovka je vybavena dvěma spojkami, které jsou nezávisle určeny pro řazenílichých (1., 3., 5.) a sudých (2., 4., 6.) rychlostních stupňů. Převodovka je skoro stejná jako klasická dvouhřídelová převodovka s tím rozdílem, že vstupní hřídel převodovky se skládá ze dvou hřídelí. Vnitřní hřídel je spojen s unašečem první spojky, která přenáší točivý moment při zařazení lichých převodových stupňů. Vnější hřídel je zase spojen s unašečem druhé spojky pro sudé převody.

Spojky jsou hydraulicky ovládané elektromagnetickými ventily, které ovládá řídicí jednotka. Ta také ovládá elektromotor, který otáčí řadící kulisou a tím řadí převodové stupně.

 

Princip řazení

  • Řídící jednotka rozepne první spojku pro liché rychlostní stupně a pomocí elektromotoru zařadí první rychlostní stupeň (2,4,6 jsou v neutrální poloze).
  • Řidič přidá plyn, aby se rozjel. Řídicí jednotka začne plynule spínat spojku.
  • Když nastane čas na přeřazení, spojka pro sudé převodové stupně je rozepnutá a zařadí se 2 převodový stupeň. Poté co je zařazena dvojka začne se první spojka pro liché stupně rozepínat a současně začne spínat spojka pro sudé rychlostní stupně. Následně je vyřazen první stupeň (1,3,5 jsou v neutrální poloze). Výsledkem je rychlé a hladké přeřazení.
  • Tímto způsobem jsou řazeny i další rychlostní stupně viz video

 

Některým lidem by mohlo vadit jen ruční řazení a asi i vadilo, protože Honda pro rok 2012 nabízí možnost dovybavit modely VFR1200F, NC700X a NC700S nožním řazením.

Nožní řazení

Je to elektro-mechanický systém, který simuluje řazení manuální převodovky. Odpor na pedálu je podobný manuální převodovce a pedál je vracen vždy do výchozí pozice. Akorát žádná mechanická vazba na převodovku neexistuje. Je zde jen senzor, který snímá pro řídicí jednotku směr řazení. Nožní řazení funguje spolu s ručním řazením. Cena nožního řazení na Hondu Crosstourer je 8 700 Kč.

 

 

Variátor

Mezi automatické převodovky patří také variátor. Variátor je znám hlavně ze skútrů nebo z užitkových čtyřkolek. 

Systém obsahuje dvě řemenice - hnací na klikovém hřídeli a hnanou na hřídeli zajišťujícím pohon na zadní kolo. Na řemenicích je nasazen klínový řemen. Obě řemenice mění svůj průměr v závislosti na otáčkách a tím mění převodový poměr. Hnací řemenice je vybavena odstředivým regulátorem, který zajišťuje změnu z malého průměru na velký. Změnou průměru hnací řemenice dochází k napínání klínového řemenu a ten přemůže sílu inverzní pružiny, která tlačí na jednu půlku řemenice hnané. Tato řemenice se automaticky přizpůsobuje potřebné délce řemene a dochází k plynulé změně převodu.

Elektronicky řízený variátor

Tento systém se používá na skútrech s větším objemem např. Suzuki Burgman 650 nebo ho můžeme najít u strojů spadajících pod Piaggio Group atd. Do skupiny Piaggio patří také Aprilia, proto není divu, že se elektronicky řízený variátor objevil i na velké motorce Aprilia Mana 850.

Tento typ variátoru má tu výhodu, že s ním lze brzdit motorem. Elektronicky řízený variátor není řízen odstředivou silou, ale jak už vyplývá z názvu elektricky (elektromotorem). Elektromotor posunuje hnací řemenicí k sobě a od sebe, tím mění její průměr a tím i převodový poměr. Řídící jednotka má přednastaveny pro různé kvalty různé polohy hnací řemenice. U Aprilie má jezdec na výběr z automatického nebo manuálního módu. U manuálního modu je zde možnost řadit nohou nebo rukou. Ovšem zase dáváte vědět řídící jednotce o tom, kam chcete řadit. Řídící jednotka pak přes elektromotor posune hnací řemenice k sobě, když chcete řadit na vyšší kvalt a od sebe při podřazování. Mana v režimu manuálního řazení nabízí 7 rychlostních stupňů. O přenos síly mezi variátorem a sekundárním převodem se stará odstředivá spojka. Z této konstrukce je patrné že nejde motorku zaparkovat v kopci se zařazeným kvaltem a proto také je vybavena ruční brzdou.

Využití automatických systému

Já osobně nejsem žádným velkým fanouškem těchto systémů, ale ani je neodsuzuji. Nejspíš to je tím, že jezdím motocross a tyto systémy nemají pro mě příliš velký přínos. Na druhou stránku jsem vyučený mechanik motocyklů a tyto systémy mě zaujaly svojí konstrukcí a technickým řešením. Všechny tyto systémy ocení převážně cestovatelé pro komfort, který přinášejí. Nebo také méně zruční řidiči, kteří nemají takový cit pro stroj. Při hlubším zamyšlení mě napadlo, že tyto systémy by mohli využívat ti, kteří přišli o nohu nebo ochrnuli. Několikrát jsem už viděl, jak si motorky přestavují, aby mohli jezdit. Těmto lidem fandím a moc je obdivuju. Jak už jsem říkal. Jezdím motocross a jednu výhodu tu přeci jen vidím. Někdy se stane, že při jízdě terénem člověk ohne řadičku tak že se s ní nedá řadit. O tom by mohl vyprávět Ryan Dungey. V Las Vegas se jel volný závod nazvaný Monster energy cup. Tento závod je znám tím že v prvním ročníku se závodilo o 1 milion dolarů. Letos bral vítěz 100 000 dolarů. Ryan ohnul řadičku a tak řadil rukou dokonce i ve vzduchu. Nakonec dojel druhý.

To jsem malinko odbočil. Tak zpátky k automatickým převodovkám, kterých bude určitě v nadcházejících letech přibývat. V automobilovém průmyslu se dvouspojková převodovka používá ve vozech, které jsou považovány za vrchol sportovnosti. Tak uvidíme, třeba za pár let bude po silnici jezdit Fireblade, R1 nebo RSV 4 bez řadičky a hoši před startem budou masírovat prsty levé ruky :-D.

 

zdroj:

http://www.motorkari.cz/clanky/jak-na-to/automaticke-prevodovky-na-motocyklech-23379.html

Archiv

  • 2012-12-21

    Historie automatické převodovky

    V dnešním díle pořadu Vynálezy jsme se podívali na historii automatické převodovky. Zajímá Vás více? Poslechněte si zvukový záznam.

  • 2012-12-06

    Automatické převodovky na motocyklech

    V dnešní době se objevují poloautomatické a automatické převodovky už i na motocyklech.

  • 2012-12-05

    KAPS AUTOMATIC V LAS VEGAS

    Přijali jsme pozvání od světové asociace oprav automatických převodovek ATSG

  • 2012-11-08

    Devítistupňové automaty

    ZF: devítistupňové automatické převodovky stačí

  • 2012-10-30

    Motokáry a automat

    Všechny motokáry jsou vybaveny automatickými převodovkami.

  • 2012-10-23

    Údržba se vyplácí!

    Automatická převodovka: komfort, kterému ničí pověst zanedbaná údržba

  • 2012-10-18

    Nová samočinná převodovka DQ200

    Škoda začala ve Vrchlabí vyrábět novou samočinnou převodovku

  • 2012-10-16

    Zahájení výroby DQ200

    Škoda Auto zahájila ve Vrchlabí výrobu převodovky DQ200

  • 2012-09-18

    Sekvenční převodovka z dílny KAPS!

    Konečně je tu plně sekvenční převodovka pro Mitsubishi Evo VI - X s možností řazení hydraulicky za 20 milisekund!

  • 2012-09-06

    Úspěchy týmu Kaps Automatic

    Další v pořadí, tentokrát zlatý úspěch nejmladšího člena týmu Kaps Automatic v závodu seriálu Karting cup 2012 v Písku.

  • 2012-09-05

    Automatická převodovka již není tabu.

    Až 85 % lidí využívá při koupi automobilu Internet, nejvíce rozhoduje cena a stáří vozu.

  • 2012-09-05

    Dodge Dart v Americe neboduje.

    V lednu letošního roku byl na autosalonu NAIAS v Detroitu slavnostně odhalen Dodge Dart. Pro společnost Chrysler Group LLC šlo o jednu z nejdůležitějších premiér, neboť do kompaktního čtyřdveřového sedanu investovala přes jednu miliardu dolarů.

  • 2012-08-03

    Chrysler: devítistupňová převodovka v roce 2013!

    Dlouhou dobu byla známá pouze pětistupňová manuální převodovka, náhle se rozšířila o jeden stupeň a přibyl i sedmistupňový automat.

  • 2012-08-02

    Nejmladší závodník týmu KAPS

    Gratulace nejmladšímu členovi týmu Jirkovi Kotoučovi za stříbrné umístění v závodě motokárové série Karting cup.

  • 2012-08-01

    Úspěchy teamu KAPS AUTOMATIC

    KAPS Automatic slaví kromě úspěchů z motoristických závodů také úspěchy z Mistrovství světa dračích lodí..

  • 2012-06-28

    Pro zákazníka uděláme maximum!

    V úterý 26.6.2012 jsme měli tu čest přivítat 1001 zákazníka roku 2012. Dárek nechyběl! Děkujeme za přízeň a těšíme se na další spolupráci..

  • 2012-06-26

    Proč stále odmítáme autom. převodovku?

    Je to poslední vzdor vůči moderní civilizaci? ...

  • 2012-06-20

    ATF přípravky právě v nabídce!

    Profesionální přípravky do automatické převodovky nyní v prodeji na www.kaps-parts.com. Zobrazit více..

  • 2012-06-08

    KAPS Automatic partnerem Ecce Homo!

    Naše vozidlo Mitsubishi Lancer EVO bylo k dispozici traťovým komisařům jakožto safety car. Uskutečnili jsme 12 průjezdů a postupně jsme zdokonalovali nastavení podvozku, motoru a zejména řazení sekvenční převodovky..

  • 2012-04-30

    Seriál opravy převodovky NISSAN GTR!

    Podívejte se na průběh opravy převodovky luxusního vozu NISSAN GTR...

  • 2012-04-27

    KAPS AUTOMATIC na tuningu!

    Vůz Mitsubishi naší firmy na tuningové show ve Vyškově nezklamal. Umístili jsme se na skvělém 2. místě ve skupině a čtvrtí celkově.Mitsubishi EVO je vybaveno nejmodernější sekvenční převodovkou z produkce firmy KAPS.

  • 2012-02-21

    Vibrace při akceleraci u vozidel MERCEDES

    Naše firma vám odstraní vibrace při akceleraci u vozidel MERCEDES / převodovka 722.6. Skládá se: z opravy měniče 6200,- bez DPH, opravy rozvaděče 2900,-bez DPH. V případě nutnosti čištění rozvaděče 2200,- bez DPH.

  • 2012-02-14

    KAPS drifting day

    Team KAPS AUTOMATIC předvedl své řidičské dovednosti na teambuildingovém dni na čtyřkolkách. Tímto děkujeme jednateli firmy za skvělý nápad! Více fotografií zde...

  • 2012-02-03

    Automat nebo manuál? Řadit chce stále méně lidí

    Dokud nebudou po zemském povrchu jezdit pouze elektromobily, budou auta potřebovat převodovky. Lidstvo (s výjimkou Ameriky, kde už to platí dávno) se v poslední době začíná odklánět od klasických mechanických převodovek a přiklánět k těm, které změnu převodového stupně udělají za řidiče samy.

  • 2012-02-03

    KAPS ve finále!!

    Děkujeme našemu zaměstnanci Radku Marvanovi za reprezentaci firmy KAPS ve finále na mezinárodním mistrovství v nasazování řetězů. Obsadili jsme druhé místo!

  • 2012-01-30

    Lotus Evora S umí řadit automaticky

    Lotus hledá jak ještě zvýšit prodeje svého většího modelu Evora. Udělal logickou věc a do vozu implementoval automatickou převodovku.

  • 2012-01-30

    BMW M5 už s manuální převodovkou, ale...

    BMW M5 už s manuální převodovkou, ale pouze v Americe

  • 2012-01-30

    Raději prevence než oprava!

    O moderní diesel se ze strachu z drahých oprav obvykle dobře staráme. Zato automatické převodovky se čím dál častěji tváří, že po nás nic nechtějí. Že snesou cokoliv a že si už dokonce vystačí i s jedinou olejovou náplní.

  • 2012-01-12

    Olomoucká radnice..

    .. si koupila vůz za 1,3 milionu. V požadavcích na výbavu se totiž objevila například sedmistupňová automatická převodovka, kožený volant s ovládáním mobilu,..

KAPS Automatic s.r.o. Přerovská 561, 752 01 Kojetín
+420 581 764 086
kaps@kaps.cz
  • KAPS Automatic - 1.místo Slalom Vyškov

    Rozhovor s jezdcem KAPS Automatic L. Štelcem o výhře ve Vyškově...

    More
  • Kaps podporuje přerovské kanoisty

    Kaps Automatic podporuje rychlostní kanoisty z Přerova, kteří v rámci ukončení sezóny přivítali jednoho z nejlepších kanoistů světa Martina Fuksu.

    More
  • Kaps na Barum rally 2018

    Dne 24. - 26.8.2018 opět proběhla Barum rally, na které se KAPS prezentoval se svými výrobky a službami.

    More
  • Kaps na závodech 14.-15.7.2018

    Kaps automatic se ve dnech 14.-15.7..2018 zúčastnil s Mitsubishi Evo dalšího podniku závodu automobilů do vrchu a autoslalomu- Slovácký kopec-Násedlovice u Kyjova "VIII. memoriál Stanislava Firtla".

    More
  • Kaps na závodech 9.-10.6.2018

    Kaps automatic se ve dnech 9.-10.6.2018 zúčastnil s Mitsubishi Evo závodů automobilů do vrchu a autoslalomu- VÍRSKÉ SERPENTINY: VÍR - BYSTŘICE NAD PERNŠTEJNEM

    More