Kotouč gearboxes racing transmissions
Kotouc gearboxes
Racing transmissions

Ruční či samočinné řazení - co je lepší pro 8 oblíbených značek vozidel?

Nemůže existovat jednomyslný pohled, ovšem preference zákazníků stále procházejí vývojem. Obě technologie – manuální a automatické řazení, mají jak zastánce, tak odpůrce. Dříve bylo upřednostňováno ruční řazení, v poslední době zákazníci více preferují automat.

Zde je srovnání (Zdroj: Auto Bild) vždy dvou zástupců stejného modelu s odlišnou převodovkou. Byl posuzován vliv na dynamiku, spotřebu, pohodlí jízdy, základní cenu a uživatelskou přívětivost:

  1. Seat Ibiza 1.0 TSI = manuál (automat nereagoval bezchybně na dopravní situace – při rozjezdech a během průběžného řazení, výhodou však byla nižší spořeba v režimu Eco)
  2. Opel Insignia Grand Sport 1.6 D = manuál (rozdíl v zákl.ceně ceně 55 000,-, automat funguje uspokojivě)
  3. Kia Ceed Sportwagon 1.6 CRDI = manuál (dvouspojka funguje dobře, jen zrychlení ale trvá 11,8 s, naproti tomu má manuál vyšší spotřebu)
  4. Mazda 6 Skyactiv-D 184 = automat
  5. BMW X2 18d = automat (i při vyšší spotřebě)
  6. Škoda Superb Combi 2.0 TDI = manuál (automat se zpožděnými reakcemi )
  7. Hyundai Tucson 1.6 T-GDI = manuál (u automatu zdlouhavé přepínání mezi R a D, vyšší náklady)
  8. Porsche 718 Cayman = automat (jeden z nejlepších na světě)

Na dnešní dobu překvapující výsledek :), ale faktem je, že zájem o automaty stále stoupá!