Kotouč gearboxes racing transmissions
Kotouc gearboxes
Racing transmissions

Typy automatických převodovek

Rozdělení typů automatických převodovek (AT) dle základní funkční charakteristiky

Rozdělení typů automatických převodovek (AT) dle základní funkční charakteristiky

  1. 1. Hydraulické AT s mechanickou regulací
  2. 2. Hydraulické AT s elektronickou regulací
  3. 3. Elektronicky řízené AT (tiptronic)
  4. 4. Variátorové (bezstupňové) AT (CVT, ECVT)
  5. 5. Automatické převodovky DSG s dvojčinnou spojkou               
    1. 6. Automatické (robotické) převodovky ASG

Hydraulická AT s mechanickou regulací – hlavní charakteristika:

  • Zpravidla pouze 3 převodové stupně
  • Mechanický regulátor tlaku, řadí v závislosti
  • Hydrodynamický měnič bez spojky přemostění
    • Vysoká spotřeba paliva, nekomfortní řazení

Hydraulická AT s elektronickou regulací – hlavní charakteristika:

  • Převážně 4 převodové stupně
  • Elektronická regulace tlaku, elektromagnetické solenoidy pro řízení tlaku, řazení, lock-up
    • Hydrodynamický měnič – lock-up aktivní na 4RS
    • V systému obsažena řídící jednotka TCM
      • Možnost základní diagnostiky

TIPTRONIC – hlavní charakteristika:

  • Provedení 5 až 9 převodových stupňů
  • Plně elektronická převodovka, možnost manuální volby řazení +-
  • Funkce – loc-up aktivní již od 1RS
  • Řídící jednotka TCM (fuzzy logic)
  • Komfortní diagnostika, akční členy, skutečné hodnoty, adaptační data, software
  • Nejrozšířenější typ převodovek

Variátorové – bezstupňové AT – hlavní charakteristika:

  • CVT -  countinously variable transmission (Porsche)
  • Bez hydrodynamického měniče (kromě ECVT)
  • Tiptronic – volba řazení +-
  • Jednoduchá konstrukce, vysoký nárok na řetěz
  • Rozjezdová spojka – obložené lamely přesnost nastavení!
  • Jízdní vjemy – stabilní otáčky motoru
  • Značná poruchovost

AT DSG/DCT s dvojčinnou spojkou – hlavní charakteristika:

  • DSG – direkt shift gear – tříhřídelová převodovka
  • Dvojčinná spojka A,B sudé/liché převodové stupně
  • Lamely spojek (mokré/suché provedení)
  • Kombinace synchronní převodovky – životnost!
  • Řídící jednotka TCM (fuzzy logic)
  • Velký nárůst uvedeného typu převodovek

Automobilky VW, Ford, Volvo, Mitsubishi

 

Automatizované (robotické) převodovky – hlavní charakteristika:

  • ASG sekvenční řazení manuální převodovky
  • Není pedál spojky, vypínání – elektrohydraulické
  • Režimy M+ M-, Eco, Sport, Winter, City
  • Značná prodleva – rychlost řazení!
  • Využití u monopostů F1 přelom 80/90. let (1. sériový automobil Ferrari F355 F1)
    • Dnes vozidla nízké třídy Citigo, Corsa, Yaris

 

ZÁSADY MANIPULACE S AT

Demontáž/montáž převodovky

  • Diagnostika  - určit příznaky poruchy
  • Montážní stojan s možností naklápění
  • převodovku vždy demontovat vč. měniče!!!!
  • Kontrola průchodnosti chladiče AT, po opravě převodovky vždy vyčistit, příp. vyměnit
  • Manipulace a montáž se zafixovaným a naplněným měničem (nebezpečí poškození čerpadla)
    • Naplnění oleje, odvzdušnění systému, vymazání paměti závad řádící jednotky

NEJČASTĚJŠÍ ZÁVADY AT

  • Mechanické poškození – planetové soukolí, spojkové bubny, rozjezdová spojka, prasklý řetěz
  • Závady hydraulického rozvaděče, mechatroniky
  • Hydrodynamický měnič – lamela lock-up, volnoběžka, axiální ložisko, unášeč
  • Opotřebení počtem najetých km a stáří komponentů
  • Elektronická porucha – snímače, solenoidy, kabeláž, řídící jednotka
  • Poškození vlivem nedostatku oleje, netěsnost převodovky, přítomnost vody v oleji