Kotouč gearboxes racing transmissions
Kotouc gearboxes
Racing transmissions

Vynálezy v automobilovém průmyslu

Hlavní kroky od prvních pokusů s parními motory po dnešní automobily.    

 

Počátky automobilového průmyslu spadají do 18. st. Nejzásadnější změny se však datují do posledních desetiletí (pohodlí, větší bezpečnost, efektivnost, „chytrost“…)

Parní stroj

-          konec 18. st. – automobil jako dopravní prostředek pro jednoho

-          vynálezce parního pohonu Nicolas Joseph Cugnot (Francouz)

-          byly také používány v řadě průmyslových odvětví

-          výhoda – všeobecná znalost, tudíž snadná údržba (oproti benzinovým spalovacím motorům)

Spalovací motor

-          vývoj od počátku 19. st.

-          r. 1878 první použitelný benzinový motor

-          r. 1892 vznětový motor Rudolfa Diesela

-          20. léta 20. st. již vozidla s parním motorem nebyla žádnou konkurencí

-          vozy se spalovacími motory jsou díky osvědčené a výkonné kombinaci stále základem v automob. průmyslu

Sériová výroba

-          poč. 20. st. rostl zájem o automobily i jejich obliba

-           americký podnikatel, průkopník automobilového průmyslu Henry Ford započal pásovou výrobu – naplnění potřeb automobilek (výroba ohromného množství ks), tím větší dostupnost a snižování cen

Automatická převodovka

-          r. 1940 první automat s názvem Hydra-Matic

-          jednodušší ovládání vozidla také pro řidiče, kteří neuměli ovládat klasické řazení

-          propagační slogan automobilky GM:  „Žádný spojkový pedál! Volná pravá ruka! Nejjednodušší způsob na světě, jak začít řídit.!"

Posilovač řízení a posilovač brzd

-          byl součástí vozidel již delší dobu, ale pouze jako doplňková výbava za příplatek

-          r. 1951 měl model Imperial americké automobilky Chrysler posilovač skrytý pod názvem „Hydraguide." – další způsob jak ulehčit řízení a přimět více lidí usednout za volant

Bezpečnostní pásy

-          zpočátku pouze v letectví, v automobilech až o řadu let později

-          za současnými tříbodovými pásy stojí automobilka Volvo (od r. 1959 součástí standardní výbavy), která uvolnila technologii dalším výrobcům a tím zachránila největší počet životů z autonehod

-          Austrálie – první země, kde byly jako povinná součást nových vozidel

-          Československo – od r. 1967 povinné přinejmenším na předních sedadlech

 

Airbagy a rozvoj bezpečnosti

-          1. pol. 70. let – montáž prvních airbagů do amerických vozidel (Američané většinou nepoužívali bezpečnostní pásy, měli za to, že airbag bude postačujícím bezpečnostním opatřením)

-          r. 1981airbagy v luxusním MB W126

-          r. 1995 boční airbagy ve Volvu 850

-          r. 1998 následovalo BMW s klasickými hlavovými airbagy

-          v průběhu 70.-80. let se automobilky více zaměřovaly na bezpečnost – crash testy, simulace, figuríny…

Systém ABS

-          přelom  60. let byl obdobím experimentů automobilek s elektronicky řízenými brzdami, které by zlepšily ovladatelnost vozidla

-          v r. 1978 MB započal do svých vozidel montovat systém ABS – zásadně napomáhal ovládat vozidlo na povrchu se sníženou trakcí

Elektrické motory / akumulátory

-          elektromobily nejsou novinkou – na přelomu 19. a 20. st. soupeřily koncepce motoru spalovacího a elektromotoru, díky levnějšímu benzínu, lepší síti čerpacích stanic a neomezený dojezd /postačuje kanystr) „zvítězil“ motor spalovací

-          první elektromobily nebyly nijak zajímavé, a tak pomalu upadaly v zapomnění

-          opětovného rozvoje dosáhl energetický-bateriový průmysl v posledních letech díky oblibě elektromobilů a hybridů, až časem se ukáže, zda je to krok správným směrem

Mapy, navigace, poziční systémy

-          byly doby silných autoatlasů v autech, stažených okének a pokřikování na kolemjdoucí s prosbou o radu

-          v současnosti se počet GPS technologií a mapových podkladů stále zvyšuje

-          GPS navigace je součástí převážné většiny mobilních telefonů

-          umožňuje řidičům věnovat se řízení, přizpůsobit jízdu

-          v blízké době budou stále se rozvíjející sledovací a mapové systémy schopny řídit vůz téměř bez větší námahy řidiče

-          radary, kamery, Lidary ve vozidle dokážou s přehledem prozkoumat silnici okolo celého vozu a ve většině případů je jejich reakce správná