Kotouč gearboxes racing transmissions
Kotouc gearboxes
Racing transmissions

MC Shift Technology

Tato elektricky spínaná převodovka dokáže přeřadit rychlostní stupeň za pouhých 100 milisekund – mnohem rychleji než by dokázal zvládnout řidič s pomocí konvenční ruční převodovky

Koncem roku 2006 oznámila společnost Maserati, že uvádí na trh motor V8 Quattroporte Automatic s objemem 4,2 litru v sestavě s 6-stupňovou automatickou převodovkou. Toto oznámení představovalo vyvrcholení osmnácti měsíců tvrdé práce a součinnosti inženýrů společnosti Maserati a jejich protějšků v německé firmě ZF specializované na převodovky.

Proč tak zdánlivě přímočarý vývoj trval tak dlouhou dobu, když již měla firma ZF ve svém portfoliu ve své třídě nejlepší šestistupňovou automatickou převodovku? Bylo potřeba zapracovat na tom, aby převodovka ZF měla pod kontrolou červenou oblast nejvyšších otáček 7200 min-1 motoru V8 s obsahem 4,2 litru na voze Quattroporte. Kromě toho měl vývojářský tým firmy Maserati spoustu práce s tím, aby pomohl vozu zachovat si své rozložení váhy s dozadu posunutým těžištěm, což je stěžejním předpokladem pro slovem jedinečné ovládání.

Odborná divize technologie hnacích soustav Driveline Technology firmy ZF si klade za cíl naplňovat specifické potřeby jednotlivých vozů nabídkou flexibilní, přesné, komfortní, spolehlivé a ekonomické převodové technologie. 6-stupňová automatická převodovka vyvinutá pro firmu Maserati se vyznačuje úzkými stupni převodového poměru, které dovolují motoru, aby při každém přeřazení nahoru zůstával v nejplnější části momentové křivky. A výzkumný a vývojářský tým firmy Maserati se zhostil svého návrhářského úkolu znamenitě; Quattroporte Automatic má 51 % své váhy na zadní nápravě a to jej činí unikátem mezi luxusními sportovními Sedany.

Výsledkem byl vůz, který nabídl nejenom veškerou plynulost a pohodlí plně automatické převodovky, ale také dovolil svému řidiči otevřít nové brány v ovládání v ručním režimu. Převodovka ZF byla natolik všestranná, natolik vyspělá, aby se přizpůsobila používanému jízdnímu stylu, že se brzy stala normou v celé oblasti výroby firmy Maserati a nedávno byla představena v novém modelu GranTurismo S Automatic.

AUTOMATIZOVANÁ MANUÁLNÍ PŘEVODOVKA S ROZVODOVKOU

V roce 2008 byla představen vůz GranTurismo S a jeho příchod znamenal návrat automatizované manuální převodovky s rozvodovkou, vysoce výkonného hnacího ústrojí pro své skalní přívržence. Motor ve voze GranTurismo S přerostl na objem 4,7 litru, čímž se zasloužil o užitečné zvýšení špičkového výkonu a točivého momentu - a, což je ještě důležitější, zesílení momentové křivky v celém rozsahu. A přenos veškerého tohoto výkonu a točivého momentu na zadní kola obstarává nová automatizovaná manuální převodová skříň, která disponuje tím, co inženýři firmy Maserati nazývají po závodním týmu Maserati Corse „MC-Shift technology“ - technologie řazení MC-Shift. Tato elektricky spínaná převodovka dokáže přeřadit rychlostní stupeň za pouhých 100 milisekund – mnohem rychleji než by dokázal zvládnout řidič s pomocí konvenční ruční převodovky – prostřednictvím přesného počítačového řízení tak, že se vlastní rychlostní pákou částečně vykryje zasunutí spojky.

V srdci elektricky spínané šestistupňové převodovky usazené ve voze Maserati GranTurismo S je dvoukotoučová spojka, na prvním a druhém ozubeném kole tříkuželové synchronizační spojky a na třetím až šestém ozubeném kole spojky dvoukuželové.

Dvoukotoučová spojka čerpá inspiraci ve světě konkurenčního boje a je vhodná obzvláště pro sportovní vozy: redukovaná velikost skupiny spojek (215 mm) a malý průměr setrvačníku (240 mm) udržuje celkovou hmotnost zařízení na dolních hodnotách. Ve srovnání s jednokotoučovou sestavou to znatelně omezuje setrvačnost motoru. Tento systém také umožňuje snadnější dosažení horního rozsahu otáček, rychlejší reakci pedálu akcelerátoru, pohotovější přeřazení a lepší dynamiku řazení.

Spojkový pedál ani řadicí páka nejsou k dispozici; namísto nich jsou na sloupku řízení instalovaná pádla pro sestupné a vzestupné řazení. Jakmile řidič žádá jiný převodový stupeň, počítač automaticky omezí výkon motoru, rozpojí spojku, zařadí následující převodový stupeň, uvede spojku opět do záběru a znovu upotřebí výkon – vše v dokonalé synchronizaci. Při přeřazování směrem dolů systém dokonce lehce dostrčí pedál plynu tak, aby dokonale sladil otáčky motoru s novým převodovým poměrem.

Systém má řadu režimů včetně plně automatického režimu – ten je vhodný pro cestování na dlouhé vzdálenosti po mezistátní komunikaci. V ručním sportovním režimu Manual Sport má řidič téměř dokonalou kontrolu – systém nebude řadit nahoru, ani když je dosažen limit otáček. Je to pouze ‚téměř‘ dokonalá kontrola, protože počítače provedou přeřazení na nižší stupeň, aby nedošlo ke zhasnutí motoru přetížením. A když zkombinujete sportovní režim Sport s manuálním řazením, provede počítač každé přeřazení o něco rychleji. Avšak když zkombinujete ruční sportovní režim Manual Sport s vysokými otáčkami a pořádnou dávkou plynu, nadejde piéce de rèistance; pokud motor běží na více než 5500 min-1 a pedál akcelerátoru se využívá na více než 80 %, pak vejde na scénu strategie řazení MC-Shift.

Technologie převodovky MC-Shift je největším pokrokem v elektricky spínaném systému, který je instalován na voze Maserati GranTurismo S. U konvenčních elektricky spínaných systémů se sekvenčně vykonávají tři fáze řazení (snížení točivého momentu a rozpojení spojky; vysunutí stupně ze záběru, volba a zasunutí stupně do záběru; zařazení spojky a obnovení točivého momentu). V režimu MC-Shift dochází technicky k situaci, kdy systém vytvoří propojení mezi normálně samostatnými operacemi – převodovka proto před omezením výkonu začne rušit momentálně navolený převodový stupeň a před plným navolením následujícího převodového stupně se spojka začne zasouvat do záběru a znovu se upotřebí výkon. Znamená to, že přerušení výkonu se sníží na pouhou 0,1 sec, a výkon naskočí zpět se znatelným trhnutím. Podobná technologie se využívá na voze Ferrari 599 GTB Fiorano. A když režim Sport také otevře klapky ve výfukovém systému, skloubí systém enormní výkon s velkolepým zvukovým doprovodem motoru V8.

Aby dokázali dosáhnout svého cíle a přenést váhu přes zadní kola, vylepšit trakci a snížit přenos zatížení během brzdění, zakomponovali inženýři firmy Maserati převodovku se zadním diferenciálem do jednotky známé jako převodovka s rozvodovkou. Tato je připevněna k motoru pomocí tuhého tunelu hnacího hřídele, který má v sobě uložený vlastní hnací hřídel. U této strategie se rozumí, že GranTurismo S nese 53 % své váhy na zadní nápravě.


http://www.maseratiamerica.com/maseratimonthly/42/MM_42_Essentials.aspx