Kotouč gearboxes racing transmissions
Kotouc gearboxes
Racing transmissions

Novinky u Hondy

Kromě jiného Honda přišla s osmistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou s jednou speciální novinkou...

Japonská Honda, známá vysokootáčkovými atmosférickými motory, podlehla módě downsizingu a přeplňování. Představila tři nové turbomotory, dva čtyřválce a jeden tříválec. Novinkou je také osmistupňová dvouspojková automatická převodovka s jednou speciální novinkou.

Přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec Honda o výkonu asi 280 koní má být určen pro nový Civic Type R | foto: Honda

 

Honda je svou špičkovou technikou známá, ovšem v poslední době se s technickými novinkami příliš nevytahovala, i když její nový malý turbodiesel s objemem 1,6 litru si v praxi vysloužil hodně pochval. Je to vlastně teprve druhý vznětový motor pro osobní modely. Honda teď přichází z dalšími motory, které reflektují aktuální trendy. Jde o downsizované přeplňované benzínové motory.

 

Pro nejrychlejší předokolku

Největší a nejvýkonnější z nových motorů se má zhostit výjimečného úkolu. Čtyřválec 2,0 litru s přeplňováním, přímým vstřikováním paliva a časováním ventilů VTEC se totiž stane pohonnou jednotkou připravovaného modelu Civic Type-R. Bude to vůbec poprvé, co sériový ostrý kompaktní hatchback Hondy dostane přeplňování.

 

Motor má mít podle všeho výkon přes 280 koní a Honda i s jeho pomocí chce udělat z Type-R nejrychlejší předokolku na slavném okruhu Nürburgring. Na to, jestli se to opravdu podaří, si budeme muset ještě nějakou dobu počkat. Civic Type-R by se totiž měl začít prodávat až zhruba v polovině roku 2015.

Jen pro porovnání, aktuální Golf GTI má výkon 220 koní, takže Civic Type-R bude mít podle slibů Hondy minimálně 280.

 

Menší motory později

Další dva nové motory budou určeny pro běžné modely a měly by být oproti dvoulitru k dispozici ve větším množství vozů. Nová přeplňovaná patnáctistovka má být budoucí náhradou pro stávající atmosférický motor 1,8 litru. Spotřeba by měla být oproti němu o 15 procent nižší a točivý moment je o 45 procent vyšší. O konkrétním výkonu Honda nehovoří, avšak motor bude nejspíš o něco výkonnější něž atmosférická osmnáctistovka. Honda však bude motor ještě ladit.

 

Na trh se dostane až někdy počátkem roku 2016 a představitelé automobilky hovoří o tom, že je určen pro trhy v Americe a Asii. Je však možné, že se motor dostane i do evropských modelů.

 

Jako poslední z nových agregátů se na trh (nejspíš opět v roce 2016) dostane přeplňovaný litrový tříválec. O ten by určitě evropští zákazníci přijít neměli, Honda zvažuje jeho použití i v USA a Asii (včetně Číny).

 

V porovnání se současnou osmnáctistovkou by měl přeplňovaný tříválec být o 20 procent úspornější a jeho točivý moment bude asi o 15 procent vyšší. Podobně jak oba předchozí turbomotory i tříválec dostane přímé vstřikování paliva a časování ventilů VTEC.

 

Dvouspojka s komfortem manuálů

Z hlediska automatických převodovek je Honda známá především bezestupňovými ústrojími CVT. I jim zůstane nadále věrná a mají tvořit pilíř nabídky u malých a středních vozů. U větších modelů s dvoulitrovými a většími motory mají mít hlavní slovo dvouspojkové převodovky. K současnému sedmistupňovému ústrojí, které Honda představila dříve, se přidá i nová osmistupňová převodovka.

 

Určena je pro modely s motory napříč a nejspíš bude hrát hlavní roli na americkém trhu. V Evropě totiž Honda nabízí jen málo modelů s objemnými motory, ale je samozřejmě možné, že se tu převodovka v některém z modelů objeví. Možná to však nebude typ Accord, jehož osud v Evropě je dost nejistý. Devátá generace se tu nejspíš prodávat nebude.

 

Ale zpět k převodovce. Osmistupňová dvouspojková převodovka má jednu zvláštnost. Její součástí je totiž i klasický hydrodynamický měnič točivého momentu, jaký mají klasické automaty. Tato neobvyklá konstrukce má za úkol zklidnit typický nervózní projev dvouspojkových převodovek v nízkých rychlostech.

 

Při pozvolné akceleraci v nízkých rychlostech, popojíždění nebo podřazování v nízkých rychlostech se totiž o regulaci musí starat výhradně prokluz spojky, což vede k mírnému cukání. U nové převodovky od Hondy se ovšem o pohlcení jakýchkoli nežádoucích výkyvů v přenosu točivého momentu postará právě hydrodynamický měnič. V nízkých rychlostech se tak nová převodovka Hondy chová komfortně jako klasické automaty, ve vyšších rychlostech pak řadí rychle a bez přerušení toku výkonu jako běžná dvouspojková převodovka.

 

V porovnání s klasickým pětistupňovým automatem má převodovka ušetřit 8 procent paliva a zrychlit akceleraci asi o 10 procent.

 

Zdroj: http://auto.idnes.cz/honda-preplnovane-motory-dvouspojkova-prevodovka-f88-/automoto.aspx?c=A131120_163549_automoto_vok