Kotouč gearboxes racing transmissions
Kotouc gearboxes
Racing transmissions

Porsche Doppelkupplung (PDK)

Převodovka PDK se v podstatě skládá ze dvou sloučených polovičních převodových skříní a tím pádem vyžaduje dvě spojky – je navržená jako mokrá dvouspojková převodovka.

Volitelná převodovka Porsche Doppelkupplung (PDK) s mechanickým řazením i s automatickým režimem umožňuje plynulou změnu převodových stupňů bez přerušení toku výkonu. To má za následek značně rychlejší akceleraci a nižší spotřebu paliva, aniž by přitom bylo třeba obětovat pohodlí automatické převodovky.

Převodovka PDK disponuje celkem sedmi převodovými stupni. 1. až 6. převodový stupeň má poměr pro sportovní jízdu, přičemž nejvyšší otáčky se dosahují na 6. stupni. 7. převodový stupeň má dlouhý poměr a napomáhá k ještě dalšímu snížení spotřeby paliva.

Převodovka PDK se v podstatě skládá ze dvou sloučených polovičních převodových skříní a tím pádem vyžaduje dvě spojky – je navržená jako mokrá dvouspojková převodovka.

Tato dvojitá spojka zajišťuje střídavou nekladnou vazbu mezi oběma polovičními převodovými skříněmi a motorem, obstarávanou dvěma samostatnými vstupními hřídeli (vstupní hřídel 1 je uložen uvnitř dutého vstupního hřídele 2).

Tok výkonu z motoru je vždy přenášen pouze přes jednu poloviční převodovou skříň a jednu spojku najednou, zatímco v druhé poloviční převodové skříni se předvolí následující převodový stupeň. Během změny převodového stupně již proto neproběhne konvenční řazení. Namísto toho se jednoduše rozepne jedna spojka a druhá se ve stejný okamžik sepne. Změna převodového stupně se tak stane otázkou milisekund.

Spojka 1 má na starost první poloviční převodovou skříň, která disponuje lichými převodovými stupni (1, 3, 5, 7) a zpátečkou. Spojka 2 má na starost druhou, která disponuje sudými převodovými stupni (2, 4, 6).

Klikový hřídel přenáší točivý moment motoru na dvouhmotový setrvačník, který je odtud propojen přes skříň spojky na lamelové spojky, nebo abychom byli přesnější, na nosič vnější lamely.

Pod tlakem oleje sepne spojka 1 a vytvoří třecí vazbu se vstupním hřídelem 1. Točivý moment se nyní přenáší přes první poloviční převodovou skříň – a pak přes diferenciál – na zadní nápravu. V tomto stádiu PDK již v druhé poloviční převodové skříni provedla předvolbu následujícího převodového stupně. Točivý moment motoru již působí na druhém nosiči vnější lamely a v odezvu na signál změny převodového stupně se zahájí dvouspojkové řazení, tzn. že když spojka 1 rozepíná, spojka 2 spíná. Dojde k vytvoření nekladné vazby se vstupním hřídelem 2 a výkon se přenáší na kola. Převodový stupeň, který je momentálně zařazen, je zobrazen na bloku přístrojů na palubní desce. V závislosti na programu řazení se zoptimalizuje změna převodových stupňů tak, aby vyhovovala komfortnímu nebo sportovnímu využití a trvala několik milisekund.

Výhodou oproti plně manuální převodovce je výrazně vyšší rychlost akcelerace při stejném obsahu spotřebovaného paliva. Výhodou oproti plně automatické převodovce je hmatatelný nárůst dynamiky řízení – se stejnou úrovní komfortu a s citelným snížením spotřeby paliva.

Kompaktní rozměry převodové skříně snižují objem rotující hmoty, což znamená přímočařejší odezvu motoru a větší odlehčenost systému.

Tato skutečnost spolu se 7. stupněm s dlouhým převodovým poměrem napomáhá dosáhnout nižší spotřeby paliva i emisních hodnot ve srovnání s hodnotami u ruční převodovky.

S volitelným systémem Sport Chrono Package disponuje převodovka PDK navíc funkcí ‚Launch Control‘ a ‚strategií řazení postavenou na motoristických sportech‘.

Převodovka PDK v podstatě slučuje sportovní charakter s účinností a komfortem. A co to všechno znamená pro vás? Nepřerušovanou rozkoš z jízdy.

Tento třípaprskový sportovní volant pro PDK má dva ergonomické spínače.

Jeden stisknete palcem a PDK přeřadí nahoru. Za další zatáhnete ukazovákem a PDK přeřadí dolů. Můžete použít pravou nebo levou ruku.

Volič převodového stupně pro PDK budí úctu nejenom svým unikátním designem, ale především svou jedinečnou funkcionalitou, která vám umožňuje řadit ručně. Koncepce ovládání zrcadlí logiku spínačů na sportovním volantu pro PDK – stisknutím dopředu řadíte nahoru, zatažením zpět řadíte dolů.

I přesto, je-li volič převodového stupně nastaven na automatický režim, můžete stále řadit ručně pomocí spínačů na volantu.

source

http://www.porsche.com/microsite/technology/default.aspx?pool=uk&ShowSingleTechterm=PTPDopKuGe&Category=&Model=&SearchedString=&SelectedVariant=PMTBoxsterAll