Kotouč gearboxes racing transmissions
Kotouc gearboxes
Racing transmissions

Subaru Forester:

premiéra dieselu a automatu vyšla

Vypadá jako nezdolný pracant, a taky se v této roli osvědčil. Subaru Forester ovšem pro modelový rok 2015 oblékl trochu modernější šat a přišel i s jednou velkou premiérou.

Forester vždycky působil dojmem vozu, který více než na eleganci dbá na výkonnost a ani letošní model by si asi žádný salon krásy za výkladní skříň nedal. Na druhou stranu si udržuje charakteristické rysy značky, to také není k zahození. Vedle drobně upravené přídě došlo v nejzávažnější změně v tom, že model vystoupil z kategorie "jednohubek" s trčícím párátkem. Klasickou střešní anténu totiž nahradila takzvaná žraločí ploutev.

V interiéru se odehrála poněkud větší revoluce, jejímž výsledkem je modernější multimediální rozhraní s dotykovým displejem. Leštěné lišty pak dodávají vnitřku luxusnější výraz. O jeho prostornosti není třeba ztrácet slova, posádka rozhodně nedostatkem místa trpět nebude.

Značka Subaru už delší dobu používá převodovku Lineartronic s plynule měnitelným převodem. Nicméně v modelu Forester 2015 ji poprvé použila v kombinaci s dieselovým motorem. A to už je výrazný signál pro evropského zákazníka, který si ve velké míře oblíbil SUV. Prostorný diesel s automatem, to je pro něj oblíbený šálek kafe...

Automatická převodovka CVT je bezestupňová a s dvoulitrovým turbodieselem je jakoby srostlá. Reaguje skutečně okamžitě, při razantním sešlápnutí plynového pedálu sice lehce zaváhá, zda to řidič myslí vážně, ale pak se pustí do práce. A pro toho, kdo rád uděluje pokyny, jsou k dispozici pádla pod volantem, jimiž může nastavovat sedm rychlostních stupňů podle své vůle.
Je třeba uvést, že pohonná jednotka se také dostala do rukou techniků a ti na ní zapracovali, Vylepšený je systém vstřikování (tlak se zvýšil z 1800 a 2000 barů), upravená byla také technologie cirkulace výfukových plynů a chlazení turbodmychadla. To všechno má svůj podíl na tom, že motor splňuje v současnosti požadovanou emisní normu Euro 6.

Některá SUV se sice odvážně tváří, ale při pohledu na nezpevněné povrchy zblednou. Forester ovšem nikoliv, ne nadarmo dostal své jméno (v překladu lesník). Světlá výška (vzdálenost spodku vozu od vozovky) je 220 mm, což mu umožňuje jízdu i v těžším terénu. Zvláště, když i v něm si vede převodovka znamenitě, stálý pohon všech kol spolupracuje s čtyřválcovým dvoulitrem bez problémů. Takže řidič se vlastně stará jen o to, aby udržel správný směr a v lese nezabloudil...

Podvozek je naladěný kompromisně, vůz zvládne terénní jízdu, ale dobře si vede i na silnici. Zatáčky jsou pro něj snadnou kořistí, dovede si poradit i se sportovnější jízdou bez toho, aby posádku vystrašil. Samozřejmě je třeba za to zaplatit, protože za všechno se platí. V tomto případě vyšší průměrnou spotřebou. Ta při razantnější jízdě dosahuje dvouciferného čísla, ale zase to vynahrazuje pocitem jistoty a poslušnosti. Když se k tomu připočte přesné řízení, pak model Forester není dalek toho, aby vyvolal na řidičově tváři úsměv. Mimochodem v praxi asi ten, kdo si model pořizuje, na nějaký ten litr nafty navíc hledět nebude.

Nutno tedy uznat, že premiéra značce vyšla. A ani pravověrní příznivci Subaru nepřijdou s automatickou převodovkou a turbodieselem pod kapotou o obvyklé zážitky. I když je znát, že cílovou skupinou už nejsou jen sportovně zaměření řidiči, ale také rodinné typy s chatami a chalupami.

Zdroj:http://www.tyden.cz/rubriky/auta/testy/subaru-forester-premiera-dieselu-a-automatu-vysla_349266.html#.Va4HDPntmko