Kotouč gearboxes racing transmissions
Kotouc gearboxes
Racing transmissions

BMW SMG Převodovku

Ohlédnutí zpět do roku 2002 na SMG – sekvenční manuálně řazenou převodovku firmy BMW

od Grega Wilsona

Sekvenční manuálně řazená převodovka je v podstatě šestistupňová ručně řazená převodovka, kde je spojka a převodovka ovládaná elektro-hydraulicky počítačem, který reaguje na dvě řidičem přestavovaná pádla za volantem nebo na posouvání podlahového řadiče dopředu a dozadu. Spojkový pedál není k dispozici. Pokud je to třeba, dokáže převodovka SMG pracovat kompletně automaticky.

Přívrženci zpátečnické ručně řazené převodovky by jen stěží mohli uvěřit, že elektronicky ovládaná převodovka bez spojkového pedálu může přinášet větší uspokojení než tradiční ručně řazená převodovka. Nemám v úmyslu říkat, že je lepší nežli tradiční ručně řazená převodovka, ale nabízí se tu několik výhod, které umožňují řídit M3 plynuleji a bezpečněji při vyšších rychlostech a přitom je jízda obohacena o příchuť vzrušení, které tu dřív nebylo.

Nejprve si musíte uvědomit, že systém SMG není automatická převodovka, kterou lze řadit ručně – tak jako Steptronic od BMW nebo Tiptronic od Porsche – je to ruční převodovka se spojkou, která však nemá spojkový pedál, která však sama od sebe mění převodové stupně podle záměru řidiče. Firma BMW vyvinula převodovku SMG v úzké spolupráci se společností Getrag and Sachs a obdobnou technologii využívá i u závodních vozidel Formule Jedna ze stájí Williams BMW.

Jakmile nasednete do vozu, spatříte na bloku přístrojů na palubní desce malý oranžový LCD displej, který vám ukazuje, který máte zařazený stupeň či který režim je aktivní. ‚R‘ značí zpátečku, ‚0‘ zase neutrál, ‚A‘ značí automatické a ‚S‘ sekvenční řazení. Tento displej není pouze malý, ale je také matoucí, protože automatický režim disponuje symbolem ‚A‘ a ‚S‘, zatímco sekvenční/ruční režim má symbol ‚A‘ v odlišném typu písma. Stejně tak mi není jasné, proč ‚0‘ znamená neutrál. Chvíli mi trvalo, než jsem si uvědomil, v jakém režimu se nacházím.

Systém je také vybaven tlačítkem ‚DriveLogic‘, které je umístěno přímo za řadicí pákou, a které dovoluje řidiči nastavit rychlost řazení, a řadicí body disponující šesti různými nastaveními.

Chcete-li spustit převodovku SMG vozu M3, musíte mít nohu na brzdě a řadicí páku v režimu ‚0‘, přičemž musí být zapnuté zapalování. Otočte klíčem a řadový šestiválcový motor o kubatuře 3,2 litru a o síle 333 koní se s burácením probudí k životu a ze čtveřice koncových trubek výfuku M3 mu bude vycházet tlumený hřmot. Převodovku SMG je možné přeřazovat mezi ručním a automatickým režimem kdykoliv i mezitím co vůz jede prostým naklopením podlahové řadicí páky doprava. Naklopením páky doleva přeřadíte vůz na neutrál.

Přímo za volantem jsou dvě velká, plochá ‚pádla‘, na které krásně dosáhnete prsty při současném držení volantu v poloze ‚9 a 3′ nebo ‚10 a 2′. Při řazení na vyšší převodový stupeň chytne řidič za pravé ‚+‘ pádlo a při řazení na nižší převodový stupeň řidič potáhne za levé (-) pádlo. Řidič může případně řadit vyšší stupně tak, že zatáhne podlahovou řadicí páku dozadu, nebo nižší stupně posunutím páky dopředu. (To je přesně opačný směr nežli u některých poloautomatických převodovek.)

Systém SMG DriveLogic nabízí šest různých nastavení: nejnižší nastavení uvede vozidlo do pohybu na dvojku, přeřazuje se dříve, je pohotovější při přechodu na šestý stupeň a šetří tak palivo – nejvyšší nastavení rozjede vůz na jedničku, před přeřazením drží motor na vyšších otáčkách a má tendenci setrvat na nižších převodových stupních a udržováním motoru na vyšších otáčkách zvyšovat jeho reakční vlastnosti. Je také agresivnější při řazení dolů.

Prožitek z jízdy s SMG

Pojďme si nejprve povědět o automatickém režimu. Moje zkušenost po jízdě v M3 po městě v hodinách rušné dopravy doznává, že v tomto typu jízdního prostředí je lepší nechat převodovku řadit automaticky – a to i přesto, že nemáte k dispozici spojkový pedál. Při mírné akceleraci v automatickém režimu na nejnižším nastavení DriveLogic přeřazuje převodovka rychlostní stupně zhruba při otáčkách 2500 min–1 a činí tak pomalu – přeřazuje dokonce pomaleji než byste dokázali s normální manuální převodovkou. Při stejné rychlosti akcelerace, ale s vyšším nastavením DriveLogic bude převodovka přeřazovat rychleji při vyšších otáčkách, obvykle 3500 min–1. Pokud do toho opravdu šlápnete, vyšplhají řadicí body ještě výše. Když zmírňujete rychlost nebo když sjíždíte z kopce bez motoru, provede převodovka SMG automatické přeřazení na nižší stupně, a při brzdění je řazení dolů ještě agresivnější.

Ve srovnání s běžnou automatickou převodovkou je SMG více orientovaná na výkon, ale řazení není v závislosti na nastavení DriveLogic a na vašem stylu jízdy vcelku tak plynulé.

V ručním režimu dostávají věci vzrušující ráz. Při nejnižším nastavení DriveLogic je řazení pomalejší a méně agresivní, při nejvyšším nastavení je však řazení rychlejší při vyšších otáčkách. Při prudké akceleraci s nejvyšším nastavením DriveLogic je řazení daleko rychlejší než byste byli schopni zvládnout sami. Firma BMW tvrdí, že nejrychlejší řazení trvá pouhých 80 milisekund – a je to řazení natolik agresivní, že docela silně škubne zadní částí vozidla.

Pokud si dále řidič vybere nejvyšší nastavení DriveLogic a vypne přitom systém dynamické kontroly stability vozidla DSC, vyrovnají se doby řazení SMG „sportovnímu výkonu opravdického závodního vozu,“ uvádí BMW. V takové situaci si může řidič vzít ku pomoci zařízení, které se nazývá „akcelerační asistent“. Posunete-li řadicí páku směrem dopředu a podržíte-li ji v této poloze při zastavení, a pak sešlápnete plynový pedál až k podlaze, dosáhne motor „optimálních“ startovacích otáček. Řidič uvolní řadicí páku a M3 nabere rychlost „s optimálně řízeným prokluzem“. Firma BMW říká, že tato funkce je příznačná pro M3.

Neměl jsem příležitost potvrdit, zda je SMG vozu M3 na přímé trati rychlejší než M3 se standardní šestistupňovou manuální převodovkou, ale pokud jde o rychlejší řazení, hádám, že je zhruba o půl sekundy rychlejší nežli 5,5 sekundy, které trvá 6-rychlostní převodovce vozu M3 Coupe dosáhnout rychlosti 100 km/hod z nuly.

Rychlost sestupného řazení pomocí pádel se liší také podle nastavení DriveLogic: jemnější řazení při nižším nastavení DriveLogic, rychlejší řazení při vyšším nastavení. Nejpřekvapivější věcí je to, že systém SMG provádí své vlastní dvojité vyšlápnutí spojky – to znamená, že lehce dostrčí pedál akcelerátoru tak, aby se otáčky motoru vyrovnaly otáčkám převodovky a řazení bylo tím pádem plynulejší – v sestupném směru. A provádí to mnohem rychleji, než by to dokázal kterýkoliv řidič ručně se standardní manuální převodovkou. Diváci, kteří by nevěděli, že máte převodovku SMG by si mysleli, že umíte naprosto skvěle řadit.

Obě ruce máte stále na volantu

Možnost mít stále obě ruce na volantu je jednoznačnou výhodou systému SMG, protože vám umožňuje držet lepší kontrolu nad řízením. Existují však určité situace, za kterých je při řadění pádly skutečně obtížné udržet obě ruce na volantu. Když akcelerujete ze zastavení na místě a zatáčíte přitom do zatáčky o 90 a více stupních, je nutné ještě před ukončením zatáčení přeřadit na dvojku a při tomto extrémním úhlu natočení kol se obtížně dosahuje pravou rukou na pádlo. To samé platí, když zdoláváte ostrou zatáčku a musíte řadit. V těchto situacích jsem sáhnul po podlahové řadicí páce.

Protože je SMG velmi podobná manuální převodovce, má vozidlo při startování na svahu tendenci sjíždět zpět. Aby k tomu nedocházelo, je možné buď v ručním nebo v automatickém režimu pro jízdu dopředu nebo pro couvání využít speciální funkci nazvanou „asistent pro jízdu do kopce“. Řidičovi zbývá pouze sešlápnout brzdový pedál a na krátkou chvilku tahat za pádlo. Jakmile brzdu opět uvolníte, je M3 připraven vyrazit do dvou sekund vpřed, aniž by přitom nejprve popojel zpátky.

Převodovka SMG je vybavena některými bezpečnostními prvky: pokud při zastavování zpomalujete, aniž byste přeřazovali na nižší převodový stupeň, provede převodovka SMG automatické přeřazení dolů na jedničku nebo na dvojku. Pokud však zapomenete přeřadit při akceleraci na vyšší stupeň, převodovka SMG na následující stupeň automaticky nepřeřadí (na rozdíl od mnohých automatických/manuálních převodovek jako je Tiptronic). Zabrání vám tím však v překročení otáček velmi nákladného motoru vozu M3.

Při jedné příležitosti jsem omylem namísto pravého pádla zatáhl za pádlo levé a roztúroval jsem motor až na omezovač otáček. Chvíli to trvá, než si zvyknete na to, která páčka je pro řazení nahoru a která pro řazení dolů a na to, kterým směrem musíte posunout řadicí páku, chcete-li řadit nahoru nebo dolů a ve víru vášnivé jízdy můžete snadno udělat chybu.

Obecně vzato jsem zjistil, že převodovka SMG má výraznou výhodu před běžnou manuální převodovkou ve své rychlosti sestupného i vzestupného řazení a v pocitu jistoty, že můžete namísto tápavého hledání řadicí páky pevně svírat volant. A jak jsem se již zmiňoval, je při ostrých zatáčkách stále těžké pracovat s pádly. A stejně tak řidiči, kteří vyrostli na tradiční praxi zasunout spojku – zatáhnout dozadu řadicí páku – zapnout spojku si budou jen těžko zvykat na tento nový, jednodušší systém. Automatizace SMG jistým způsobem okrádá člověka o trochu radosti z řazení.

Source

http://www.canadiandriver.com/2002/10/18/test-drive-2002-bmw-m3-smg-convertible.htm