Kotouč gearboxes racing transmissions
Kotouc gearboxes
Racing transmissions

Miláčku, zařaď osmičku!

Zbytečný pokyn, 9stupňová převodovka = automat.

PRAHA - Pět nebo šest rychlostí na řadicí páce auta bude brzy přežitkem. Světové automobilky vyvíjejí devítistupňové a desetistupňové převodovky. Upozornění „miláčku, už tam můžeš vrazit osmičku“ ale bude zbytečné, vícestupňové převodovky budou automatické.

Smyslem většího počtu rychlostních stupňů je lepší využití síly spalovacího motoru, snížení spotřeby a snížení emisí oxidu uhličitého. Automobilkám mají vícestupňové převodovky pomoci k dosažení cíle navrženého Evropskou komisí: do roku 2020 se mají průměrné emise CO2 nových automobilů snížit z dosavadních 136 gramů na kilometr na 95 gramů.

 

„Volkswagen vyvíjí desetistupňovou dvojspojkovou převodovku, která pomůže snížit spotřebu paliva v našich vozech,“ prohlásil šéf koncernu Martin Winterkorn na sympoziu o vývoji motorů ve Vídni minulý týden.

Winterkorn na vídeňském sympoziu uvedl, že desetistupňová převodovka by měla být spojena s dieselmotorem o výkonu 100 kW na jeden litr paliva, na jehož vývoji nyní koncern VW pracuje. V současnosti tohoto výkonu dosahují vozy se spotřebou od šesti litrů výš.

Ke snižování emisí CO2 přispívají i hybridní automobily, kombinující spalovací motor s elektromotorem, elektromobily či vozy s pohonem na zemní plyn.

 

Možnosti spalovacích motorů ale ještě nejsou podle Winterkorna vyčerpány. „Od roku 2000 jsme snížili spotřebu díky našim TDI a TSI motorům o 30 procent. Do roku 2020 můžeme zvýšit efektivitu o dalších 15 procent,“ řekl Winterkorn.

 

Na převodovky je Vrchlabí

Podle některých spekulací by se desetistupňová převodovka mohla vyrábět v závodě Škoda Auto ve Vrchlabí. Loni se tamní závod kompletně přestavěl na výrobnu převodovek pro celý koncern VW. Investice činila téměř 4,5 miliardy korun, modernizované a nově postavené haly mají rozlohu více než 40 tisíc čtverečních metrů.

 

Prozatím je výrobní kapacita stanovena na 1500 sedmistupňových automatických převodovek DQ 200 denně, polovina je určena pro škodovky, druhá polovina pro vozy značek VW, Audi a Seat, celkem pro 15 modelů. Pro každý z modelů se musí převodovka speciálně upravit. Tyto převodovky se vyrábějí i v závodech koncernu VW v Německu a v Číně.

 

Vůz má nižší spotřebu a méně emisí

„Vyšší odstupňování má smysl, vůz je pružnější, má nižší spotřebu a produkuje méně emisí. Je to patrné například na našem modelu Škoda Yeti 1.2 TSI se sedmistupňovou automatickou převodovkou, jeho jízdní vlastnosti odpovídají o třídu vyšší octavii. Desetistupňové převodovky se budou asi montovat do větších vozů koncernu,“ řekl LN Jozef Baláž, mluvčí mladoboleslavské automobilky.

Land Rover už 9 rychlostí má

Volkswagen není jedinou automobilkou, která pracuje na vývoji vícestupňové převodovky. Automobilka Hyundai oznámila, že automatem s deseti rychlostními stupni začne vybavovat modely vyšších tříd Hyundai a Kia už v příštím roce.

 

Land Rover představil devítistupňovou automatickou převodovku ve svém modelu Range Rover Evoque na letošním ženevském autosalonu, na trh se vozy s touto převodovkou dostanou v polovině roku. Převodovku vyvinula a vyrábí společnost ZF v závodě Friedrichshafen. Je určena pro vozy s příčně uloženými motory, což jsou zhruba tři čtvrtiny všech prodávaných vozů na světě.

 

Vícestupňové převodovky i pro kamiony

Na snižování emisí tlačí nejen Evropská unie, ale i Spojené státy. Proto automobilky Ford a General Motors spolupracují na vývoji devíti a desetistupňové převodovky pro osobní vozy i pro kamiony. Obě automobilky dosud společně vyvinuly šestistupňovou automatickou převodovku.

Podobnou devítistupňovou převodovku, vyráběnou ve vlastním závodě Kokomo v americké Indianě, bude montovat Chrysler do nového modelu Jeep Cherokee.

 

Zdroj:http://byznys.lidovky.cz/milacku-vraz-tam-osmicku-0xk-/doprava.aspx?c=A130504_200458_ln-doprava_vsv