Kotouč gearboxes racing transmissions
Kotouc gearboxes
Racing transmissions

MULTITRONIC - Automatická převodovka

Dovolujeme si vám představit moderní koncepci automatické převodovky. Naše společnost jako jediná v České republice provádí opravy a preventivní údržby převodovky multitronic.

Dovolujeme si vám představit moderní koncepci automatické převodovky. Naše společnost jako jediná v České republice provádí opravy a preventivní údržby převodovky multitronic. Náš tým mechaniků je perfektně proškolen a samozřejmostí je dodání všech náhradních dílů. V případě jakýchkoliv odborných dotazů se můžete obrátit na technika firmy,který vám ochotně odpoví.

Multitronic je první automatická převodovka, která přenáší vysoké výkony motoru bez přerušení při řazení. Jádrem tohoto revolučního plynulého automatického systému je speciální článkový řetěz. Rozdíl mezi řazenou převodovkou a multitronicem spočívá ve skutečnosti, že nejhospodárnější provozní oblast motoru může být u multitronicu aktivována ne změnou pevných převodových stupňů, ale článkovým řetězem, který simuluje nekonečné množství převodů. Článkový řetěz se přesunuje a napíná mezi dvěma páry hydraulicky nastavitelných kuželů, čímž se plynule mění výsledný převod. Motor pracuje vždy v nejhospodárnější oblasti otáček a multitronic proto dosahuje nižší spotřeby paliva než srovnatelné automatické převodovky. Audi multitronic je tak patrně nejinteligentnějším a nejkomfortnějším spojením mezi řidičem a silnicí.

Bezestupňová převodovka multitronic, což je ve své podstatě elektronicky řízený variátor se nejprve objevila v modelech Audi A6/A6 Avant se zážehovými šestiválci o objemu 2,4 a 2,8 l. V současné době je multitronic už i ve verzích s dvoulitrovým čtyřválcem 2.0/96 kW, přeplňovaným čtyřválcem 1.8 T/110 kW, šestiválcem 2.4/125 kW, třílitrovým šestiválcem 3.0/162 kW a šestiválcovým trubodieselem 2.5 TDI/114 kW. Multitronic i v modelové řadě Audi A4 je k dispozici ve spojení se stejnými motory jako v řadě Audi A6.

Na rozdíl od jiných známých systémů CVT (Continuously Variable Transmission) však používá Multitronic řadu vylepšených prvků, mimo jiné speciální článkový řetěz, který je schopný přenášet i velmi vysoké výkony, resp. točivé momenty, což až dosud výrazně limitovalo nasazení variátorů do vozů vyšších tříd.

Multitronic překonává všechny dosud známé samočinné převodovky mimořádně širokým rozpětím převodových poměrů. O změnu převodového poměru se stará speciálně konstruovaný dvojitý hydraulický píst, který reaguje velmi rychle a přesně na pokyny řídicí elektronické jednotky. Ta shromažďuje a porovnává celou řadu provozních dat a informací.

Příjemným doplňkem automatické převodovky multitronic je možnost manuálně "řadit" šest pevně definovaných virtuálních rychlostních stupňů. Pro manuální volbu virtuálních převodových stupňů může řidič využít dva integrované kolébkové spínače na volantu (příplatková výbava).