Typické poruchy automatických převodovek

PoruchaMožná příčina
Nemožný pohyb dopředu, kola se protáčí na místě, zpátečka je v norměOpotřebování třecích desek rozběhové spojky (dopředu, přímý)
 Opotřebování nebo přetržení manžet pístu této spojky
 Opotřebování nebo poškození kroužků této spojky
 Zaseknutí jednoho z hydraulických ventilů hydraulické jednotky
Žádný pohyb dozadu, funkční 1. nebo 2. rychlostní stupeň dopředu; při 3. (4...) žádná rychlostOpotřebované třecí lamely spojky
 Zlomené nebo opotřebované manžety pístu spojky
 Opotřebení nebo poškození těsnicích kroužků spojky
 Odřené drážky v těle bubnu, jiný problém týkající se spojení
Žádný pohyb dozadu, dopředu všechny převodové stupně fungujíOpotřebování brzdového pásu
 Zlomené nebo opotřebované manžety pístu brzdy
 Zlomená ojnice pístu pásové brzdy
 Problémy brzdové soustavy
Žádný pohyb dozadu ani dopředu, při přechodu z "P" nebo "N" na jakoukoliv rychlost, žádný znatelný náraz vypovídající o zařazení rychlostiVadný měnič točivého momentu
 Zlomený hlavní pastorek oběhového kola, nefunguje spojení s hydrodynamickým měničem
 Nedostatek přenosové kapaliny
 Znečištění síťky filtru
 Silné opotřebení třecích lamel spojek a brzdového pásu
 Zlomené nebo opotřebované manžety pístů těchto kompletů
 Opotřebení nebo poškození těsnících kroužků těchto kompletů
 Vadný solenoid nebo hydraulický ventil hydraulické jednotky
Žádný pohyb ani dopředu ani dozadu, při přepnutí do polohy „P“ nebo „N“ při jakékoliv rychlosti se projeví citelný otřes, vozidlo prokluzuje a nepohybuje seVadný hydrodynamický měnič
 Nedostatek přenosové kapaliny
 Ucpaný filtr přenosové kapaliny
Možný pohyb tam a zpět pouze na 1. a 2. rychlostní stupeň, žádné další přenosy nejsouZaseknutý ventil v hydraulickém zařízení nebo solenoidu
Vozidlo běží, ale při dlouhodobém stoupání v poslední rychlosti začne prokluzovat a dochází k předčasnému přepnutí na nižší rychlostNedostatečná hladina přenosové kapaliny v převodovce
 Celkové opotřebování manžet, pojistných kroužků a plotýnek spojky
Při rozjezdu vozidlo trochu prokluzuje, ale když získá rychlost, jede a řazení ostatních rychlostí funguje normálněV hydrodynamickém měniči silné opotřebovaní hlavy turbínového kola, což způsobuje prokluzování hřídele převodovky při vysokých otáčkách motoru
 Opotřebení třecí spojky chodu dopředu
 Opotřebovaná nebo potrhaná manžeta pístu této spojky
Vůz se při instalaci řadicí páky do polohy „N“ pohybujeNarušené regulování kabelu nebo páky pohonu ovládaní převodovky
 Zaseknutý píst jedné ze spojek (přímo-vpřed)
 Třecí lamely jsou přivařeny k oceli (v důsledku dlouhého tření)
K řazení rychlostních stupňů dochází při rychlostech nad normální hodnotouNarušené regulování ovládacího kabelu škrticí klapky
 Zablokování ventilu odstředivého regulátoru
 Částečné znečištění síťky filtru
 Zaseknutí škrticí klapky v škrtícím mechanismu
Při prudkém stlačení pedálu plynu, nedochází k podřazení na nižší převodový stupeň „Kickdown efekt“Vadný snímač tlaku nebo nožní spínač „Kickdownt“
 Zaseknutý ventil hydraulického agregátu při řazení z 3. na 2. převodový stupeň
 Přerušení elektrického obvodu snímače nebo nožního
 Nesprávně nastaveno ovládání škrtících klapek
Prokluzování spojek při řazení rychlostních stupňůUcpané sítko filtru
 Nízká hladina přenosové kapaliny
 Nedostatek tlaku v potrubí, problém hydraulického systému, solenoidů
Vozidlo při jízdě cuká, prokluzujeBlokovací spojka mimo provoz
Řazení rychlostních stupňů v automatické převodovce je doprovázeno nejen otřesy, ale citelnými ranamiCelkové opotřebení třecích kotoučů, vytvořené velké spáry
Žádný pohyb ani dozadu, ani dopředu, tlak v potrubí automatické převodovky je přítomenSedrané drážkování hlavy turbínového kola hydrodynamického měniče
Žádný pohyb ani dozadu, ani dopředu, tlak v potrubí automatické převodovky není přítomenSedrané drážkování na hřídeli olejového čerpadla předního krytu hydrodynamického měniče
 Sedrané drážkování na hřídeli reaktore olejového čerpadla
Vozidlo se sotva pohne z místa (jakoby prokluzuje) a velmi pomalu nabírá rychlost; taktéž nazpět(hydrodynamický měnič) narušena nepropustnost lopatek ventilátorů čerpadlového nebo turbínového kola
 Přetržení lopatek ventilátorů čerpadlového nebo turbínového kola
Skřípot a hučení v místě diferenciáluOpotřebení hnaného a hnacího pastorku diferenciálu
 Opotřebení ložiska diferenciálu, zvýšení axiální vůle ložiska
 Velká vůle a blokace čepu diferenciálních satelitů
Vůz se pohybuje, dokud nedojde k zahřátí přenosové kapaliny, následuje prokluzování dopředu i dozadu, nakonec vozidlo prokluzuje na místěOpotřebování třecích kotoučů, když je olej studený, viskozita a tlak je větší, než v zahřátém stavu, kola jsou lépe tlačeny proti sobě, vytváří spojku s motorem
 Zvýšený obsah prachu z opotřebovaných disků v přenosové kapalině, prach ucpává sítko filtru, klesá tlak a začíná prokluzování spojek
Vůz nevyvíjí otáčky za účelem zvýšení rychlosti pohybu, zejména na vzestupu; nelze přepnout na nižší rychlostní stupeň prudkým stlačením plynového pedálu, nefunguje „Kickdown efekt“Nedostatky v práci motoru. Selhání otáček motoru při stisknutí pedálu plynu v rozmezí 1000 – 1500 ot/min. Tento rozsah otáček je přípravou pro řazení převodových stupňů
Při zařazení jakékoliv rychlosti vozidlo zhasne, pokud nestihnete přidat plynBlokace některých ovládacích ventilů rychlostní spojky
 Porucha hydrodynamického měniče, vzpříčení kola turbíny a oběžného kola čerpadla prostřednictvím z důvodu separace jedné nebo více lopatek
Přenosová kapalina v automatické převodovce se zpění a získává nahnědlo-bílou barvu, vozidlo začíná prokluzovatDovnitř automatické převodovky se dostala voda, se vzduchem vytvořila pěnovou emulzi, olejové čerpadlo nevytváří tlak
Nízký tlak oleje v potrubíNečistoty v hydraulické jednotce, v solenoidech
 Nízká hladina přenosové kapaliny
 Vzduchová netěsnost v sacím potrubí
 Blokace klapky přetlakového ventilu olejového čerpadla
Na magnetech vany přenosové kapaliny jsou patrné kovové částečky, ostré, větší než 1mmOpotřebování a selhání planetové převodovky nebo axiálního ložiska
 Opotřebování čepu satelitního zařízení
Hliníkové částice ve spodní části vanyOpotřebování pracovní vrstvy kluzného ložiska
 Opotřebování jakékoliv hliníkového válce v planetovém soukolí
 Výkon v zásobníku axiálních ložisek diferenciálu
Plastové částice nebo nečistoty ve spodní části vany nebo na mřížce filtruOpotřebení nebo poškození plastového pouzdra
 Stočení nebo ulomení opěrné podložky čerpadla nebo spojky
Na magnetech vany přichycené malé válečkyRozsypání opěrného kotoučového ložiska
Kovový zvuk, když jde motor na volnoběhOpotřebování třecích disků jakékoliv spojky
 
KAPS Automatic s.r.o. Přerovská 561, 752 01 Kojetín
+420 581 764 086
kaps@kaps.cz
  • Hyundai i30 N – čtyřkolka s automatickou převodovkou

    Již se testují prototypy.

    More
  • Vlastní Cristiano Ronaldo nejdražší vůz?

    Automobilka Bugatti představila na ženevském autosalonu nejdražší vůz historie - Bugatti La Voiture Noire. Jelikož se nejedná o sériovou výrobu, existuje pouze jedna verze, má nesmírnou hodnotu – až 11 mil. EUR (282 mil Kč). Novým majitelem se měl stát Cristiano Ronaldo. Prostě chce být vždy „na vrcholu“ :)

    More
  • Nejrychlejší sériově vyráběné kombi na trhu najdeme v nabídce značky Alpina

    More
  • KAPS na ČT sport – Vyškovský slalom

    More
  • Více jak 100 let automatiky

    První automatická převodovka, dílo bostonské firmy Sturtevant Brothers, přišla na svět v r. 1904. Měla 2 rychlostní stupně, avšak často vykazovala závady.

    More