Kotouč gearboxes racing transmissions
Kotouc gearboxes
Racing transmissions

Automat nebo manuál?

Oba typy převodovek mají své příznivce, odpůrce, výhody a nevýhody.

Není tak dávno, kdy byly automaty považovány na luxus, ale i za finančně nákladné a složité opravy, z tohoto důvodu si zákazníci vybrali vůz s převodovkou manuální. V současnosti je situace odlišná, ovšem není automatická převodovka jako automatická převodovka.

Pro srovnání – v Evropě je standardem převodovka manuální, v US automaty „válcují“ manuály - většina řidičů neumí používat 3 pedály, jsou součástí luxusních a sportovních vozů a sběratelských kousků a podivují se nad tím, že jsme v Evropě tak dlouho považovali manuální převodovku za levnější variantu.

CVT – variátorová automatická převodovka

-          nemá rychlostní stupně (označuje se jako bezstupňová)

-          využití max. výkonu motoru umožňuje plynulá změna převodového poměru mezi vstupní a výstupní hřídelí

-          výhody:

  • menší hmotnost
  • účinnost
  • dobrá dynamika

-          nevýhody:

  • všední (monotónní) zvuk (také např. u slabých skútrů), výrobci automobilů usilují o řešení vytvořením „pseudo“ zvuku
  • finančně nákladné opravy
  • neschopnost součinnosti se silnějšími motory

Hydromechanická převodovka

-          nejznámější typ (používán od éry prvních automatických převodovek)

-          není přímé spojení mezi koly a motorem

-          přenos točivého momentu zajišťuje nízká viskozita hydraulické tekutiny

-          výhody:

  • plynulé řazení
  • změna točivého momentu (také u velmi výkonných motorů)
  • dlouhá životnost

-          nevýhody:

  • větší spotřeba paliva
  • velká hmotnost

Robotická převodovka

-          označení DSG (Škoda, VW), S-tronic (Audi), PDK (Porsche)

-          v poslední době je v oblibě

-          konstrukcí připomíná „manuál“ (rozdíl je v plně „robotickém“ řízení)

-          přenos výkonu z motoru na kola zajišťuje spojka (nebo 2) a hřídel; v případě dvou spojek – 1 zajišťuje řazení sudých převod. stupňů a 2. lichých; pokud elektronika určí potřebu přeřazení, kotouč jedné spojky se rozpojí a spojí se druhý

-          výhody:

  • nízká spotřeba paliva
  • přijatelná cena
  • velmi vysoká rychlost řazení

-          nevýhody:

  • složité a finančně nákladné opravy
  • u 1. verzí v některých režimech jízdy při řazení nepříjemné cukání

Vývoj automatických převodovek jde stále kupředu, i přes drobná úskalí. Jízda s automatem je komfortnější a vyšší spotřeba paliva je již zanedbatelná.

Je pouze na nás zákaznících, zda se automat stane tak populární jako v US.