Kotouč gearboxes racing transmissions
Kotouc gearboxes
Racing transmissions

Bezstupňová převodovka Subaru Lineatronic

Kvality vozů Subaru mají pevné základy ve schopnosti vývojářů automobilky přinášet neotřelá technologická řešení...

Bezestupňová převodovka Subaru

Jedním z čerstvých úspěchů tohoto nepostradatelného oddělení je nová lineární převodovka, která svou konstrukcí představuje skutečně průlomový počin.

Bezstupňová převodovka Subaru Lineatronic, již jsou v motorizaci 2.5 l vybaveny modely Outback MR 210 a Legacy MR 2010, je zárukou skvělých jízdních vlastností a nízké spotřeby paliva. Podle průzkumu Subaru, které se ovšem hrdě hlásí k tomu, že převodovkou LVT průkopnicky vybavila už před více než čtvrtstoletím svůj model Justy, jde o celosvětově vůbec první převodovku svého druhu s podélným uložením, určenou pro sériové vozy se stálým pohonem všech kol AWD. Tedy skvělá specificky světová premiéra!

Přínosy

Bezstupňové převodovky používající speciální lamelové řetězy vykazují nižší míru tření a vyšší dimenzování k přenosu točivého momentu, a tak umožňují dosáhnout nižší spotřeby paliva než podobné převodovky s řemenovým náhonem.

Převodovka Lineatronic používá řemenice o menším průměru, což se odráží v kompaktnějších rozměrech celé jednotky. Díky výrazným rozdílům v průměru nejmenší a největší řemenice nabízí nekonečný počet virtuálních převodových „stupňů“, aby motor mohl pracovat vždy v nejúčinnějším pásmu otáček. Převodovka Lineatronic zajišťuje hladké zrychlování s lineární odezvou na pokyny řidiče. K tomu napomáhá dokonalé vyvážení mezi dávkováním točivého momentu a otáčkami motoru.

Manuální režim

Převodovka Lineatronic disponuje i režimem ručního řazení, jejž může řidič podle chuti sám aktivovat. Z šestice přednastavených virtuálních stupňů řidič může ručně „vybírat“ pomocí ovládacích páček pod volantem. V porovnání s běžnými automatickými převodovkami s režimem sekvenčního řazení je odezva na pokyny k přeřazení rychlejší a hladší.