Kotouč gearboxes racing transmissions
Kotouc gearboxes
Racing transmissions

Čtyřstupňová převodovka Lexus LC

Lexus LC se nyní pyšní čtyřstupňovou automatickou převodovkou a hybridním pohonem.


Jak už to tak u Lexusu povětšinou bývá, v Evropě se LC 500 s osmiválcovým motorem možná vůbec nedočkáme. Místo něj ale dostaneme provedení LC 500h, kombinující 3.5litrový šestiválec s elektromotorem. Spalovací motor má sám o sobě 299 koní při 6600 ot./min, elektromotor přidává dalších 61 koní. Výsledkem je potom systémový výkon 359 koní a točivý moment 356 Nm, o jejichž transfer na zadní kola se stará čtyřstupňová automatická převodovka.

Ano, čtete správně, LC 500h má čtyřstupňový automat a ne, Lexus nezamrzl někde v devadesátých letech. Jeho použití má podle všeho dobrý důvod. Až doposud totiž Lexus kombinoval s hybridním pohonem bezestupňový automat CVT, který ale nepřinášel tolik řidičského potěšení. Naopak automat s přednastavenými stupni dokáže lépe koordinovat otáčky se záměry řidiče, výsledkem tak je přirozenější vazba mezi pohybem plynového pedálu a skutečným zrychlováním vozidla. Převodovka navíc umí řadit v manuálním režimu, což je u hybridních Lexusů rovněž novinka.

Lexus LC 500h je druhou verzí čtyřmístného kupé, v útrobách má 359 hybridních koní.

Čtyřstupňová automatická převodovka má manuální režim, Lexus LC 500h. | foto: Lexus

Cílem čtyřmístného kupé je zrychlení na 100 km/h pod hranicí pěti sekund. Svůj podíl na této hodnotě mají jistě i lithium-iontové akumulátory s blíže nespecifikovanou kapacitou, vážící pouze 50 kilogramů. Jak jste asi již pochopili, i s jiným pohonným ústrojím využívá LC 500h novou platformu GA-L pro prémiové modely s pohonem zadních kol. Její hlavní předností je přesunutí co největší části hmotnosti směrem ke středu vozu a současně níže k zemi, čímž došlo k nalezení ideálního těžiště.

Jednotlivá kola jsou posunuta do rohů karosérie, což spolu s krátkými převisy jen pomůže jízdním vlastnostem. Na výrobu karosérie byla použita vysokopevnostní ocel, tu doplňují kapota a blatníky z hliníku, hliníkové dveřní pláště upevněné na vnitřní konstrukci dveří z uhlíkových vláken, víko zavazadelníku z kompozitu, střecha z karbonu nebo několik prvků z kovaného hliníku. Zavěšení je na obou koncích auta víceprvkové se dvěma horními a dvěma spodními vodícími rameny přední nápravy.


Design karosérie hybridu je stejně atypický jako u benzínového modelu. Jako první si asi všimnete profilu s nízkou a dlouhou kapotou, vytaženými blatníky a aerodynamickou linii střechy, která se směrem dozadu zužuje a klesá mezi blatníky. I v tomto případě vynikne kombinace výšky 1345 milimetrů s extrémní šířkou 1920 milimetrů. Přední část nabízí masku ve tvaru vřetene, doplněnou LED světlomety se třemi zdroji a do nich zasahujícími diodami denního svícení. LEDky mají i skupinové svítilny, v obou případech je orámování protahuje až do nárazníků. Standardem jsou 20palcová hliníková kola, alternativně zaměnitelná za 20- nebo 21palcové kované ráfky.

Čtyřmístný interiér je interiér klade důraz na místo řidiče. To je od spolujezdce důsledně odděleno širokým středovým tunelem, sedačka je navíc umístěná co možná nejblíže těžišti vozu. Volant má po obvodu věnce jiný průřez, což dovoluje různé varianty úchopu a otáčení zápěstím při ovládání vozidla. Páčky řazení jsou z hořčíkové slitiny. Přístrojový panel připomíná supersport LFA, zatímco na středové konzoli najdeme infotainment s rychlejším softwarem a lepší grafikou. Za příplatek bude dostupné audio Mark Levinson. Pokud jde o výběr materiálů, čekejte kůži nebo Alcantaru.


Bezpečnost má na starosti soubor asistentů Lexus Safety System+, kombinující radar a kameru. Součástí tohoto balíčku jsou přednárazový systém s rozpoznáváním chodců, adaptivní tempomat, udržování vozidla v jízdním pruhu a automatická dálková světla.



Zdroj: http://autoroad.cz/eko/76703-lexus-lc-prichazi-do-evropy-ma-hybridni-pohon-a-ctyrstupnovy-automat