Jak správně vybrat ojetý vůz s automatickou převodovkou?
Jak správně vybrat ojetý vůz s automatickou převodovkou?
V dnešní nabídce ojetin najdeme 4 typy automatických převodovek – mají odlišné projevy a pracují na různých principech. Každá značka vozů upřednostňuje jiná řešení.
Klasická automatická převodovka
Využívá kapalinovou spojku, tzv. hydrodynamický měnič, která spojuje motor s převodovkou, bez problémů se vyrovnává s vysokým točivým momentem
Vývojem se zvýšila účinnost, zrychlilo řazení, zvětšil se počet převodových stupňů (až na 10) a spotřeba se snížila
Nepřekonatelné hladké řazení (ocenitelné např. při předjíždění nebo popojíždění v kolonách)
Je především v nabídce značek BMW, MB a další výrobci velkých SUV
Dvouspojková převodovka
Prvně použita r. 2003 do sériově vyráběného vozu VW Golf R
Různá označení – DSG, DCT, PDK, Powershift, S-tronic…
Má 2 spojkové mechanismy – ke změně převodu dochází pouze pomocí spojek, jedna se vypojí, druhá zapojí, převodovka předvídá, který stupeň zhařadit – když vozidlo zrychluje, předřadí stupeň vyšší, pokud zpomaluje, tak nižší
Velmi rychle a hladce řadí, při parkování a dalších manévrech na místě může dojít k lehkému cukání
Nejčetnější je ve vozech koncernu VW, tudíž také ve vozech Škoda
Převodovka s plynule měnitelným převodem
Označení CVT
Využívá princip plynulé změny převodového stupně (nemá do sebe zapadající ozubená kola jednotlivých převodů) – nabízí tak nekonečné množství převodů pomocí kovového řemene běhajícího mezi unášeči, které oba umí plynule měnit průměr – vozidlo vydává jednotvárný zvuk a současně zrychluje
Při ohleduplném zacházení s plynem nabízí hladkou jízdu
Některé převodovky umožňují přepnout do režimu, simulujícího změny převodů skokem
Vhodné do hybridních vozidel a pro městský provoz
Je součástí hlavně japonských výrobců – např. Subaru, honda, Toyota…
Robotizovaná převodovka
Jde o klasický manuál se spojkou a řadícím mechanismem, ovšem spojku i řadicí páku ovládá „robot“ – elektroniky, několik táhel a motorků na převodovce (pravá ruka a levá noha se při jízdě nevyužije)
U některých modelů se dá řadit pádly pod volantem
Z automatů se jedná o nejpomalejší převodovku a pod plynem cuká
Najdeme ji např. ve Škodě Citigo, Opelu Corsa, některých Citroenech