Kotouč gearboxes racing transmissions
Kotouc gearboxes
Racing transmissions

Největší mýtus o automatech

Mýtů kolem automatů je více, ovšem největším a nejškodlivějším je „doživotní olejová náplň automatické převodovky". Ona sice doživotní je, ale po dobu životnosti celé převodovky, která se rapidně tímto zkracuje.

Olej zabraňuje zbytečnému opotřebení

Je to obdobné jako u motoru. Olej slouží k tomu, aby se snížilo tření všech komponent, které se vůči sobě nějak pohybují (ložiska, ozubená kola, táhla…). Na povrchu mazaných částí se vytvoří film, snižuje tření a zabraňuje tomu, aby nedocházelo k tzv. „tření kov na kov“.

Olejový filtr

K jistému opotřebení samozřejmě dochází – do oleje se uvolňují částečky kovu (kovové piliny), otěry ze spojek atd. Piliny by měly zachytit magnety uvnitř převodovky, ale neumí zachytit zcela všechno, proto je v převodovce filtr (v některých 2). Při výměně oleje se mění filtr (filtry) pouze bez nutnosti demontáže převodovky.

Náplň není doživotní a převodovka není bezúdržbová

Další úlohou v převodovce je chlazení. Mazivo napomáhá odvádět teplo, jinak by došlo v určitých částech k jeho kumulaci, kov by se vyhřál, ztratil své vlastnosti. Odvod tepla platí dvojnásobně u převodovek DSG s mokrými spojkami (v olejové lázni).

Také olej ztrácí vlivem vnějších podmínek své vlastnosti – zejména mu škodí vzdušná vlhkost, která se do něj dostane, degraduje tak jeho vlastnosti a mazání již není tak ideální. Je zcela jasné, že bezúdržbová převodovka je nesmysl. Výměna olejové náplně se doporučuje každých 30 – 60 tis km, nebo po 2 – 3 letech bez nájezdu. Převodovka má pak delší životnost a pracuje komfortněji a hladčeji.

 

Zdroj: https://www.portalridice.cz/