Kotouč gearboxes racing transmissions
Kotouc gearboxes
Racing transmissions

Nová 7rychlostní manuální převodovka

Technologie kráčí kupředu! General Motors nyní vyvíjí sedmou generaci Amerického sportovního vozu, Corvette Stingray.

Technologie kráčí kupředu

General Motors nyní vyvíjí sedmou generaci Amerického sportovního vozu, Corvette Stingray (obr. 1 a 2). Vůz Corvette C7 by měl být v prodeji v třetím čtvrtletí tohoto roku. GM koupil Stingray zpět jako název modelu pro tuto generaci Corvetty.

 

Je to opravdu prvotřídní vozidlo. Nabízí nové technologie, design a výrobní metody, které jdou daleko za hranicí známého C5 a C6 Corvette. Tyto vozy mají za sebou dlouhou cestu od starších sklolaminátových modelů používající aluminiový rám a mnoho uhlíkových dílů. GM investovala jmění do vývoje a designu zcela nového aluminiového motoru LT1 (obr. 3), který produkuje výkon 450 koní.  Z nuly na 100 zrychlí v řádu 4 sekund a toto je sériový motor.  Silnější verze nového LT1 bude k dispozici v nejvyšších modelech Corvette. 4

 

Nejúdernějším rysem těchto vozidel je sedmistupňová manuální převodovka, TR670 (obr. 4 a 5). Krátká historie převodovky T56, původně navržena a zkonstruována v BorgWarner používaná ve vozech Firebirds, Camaro, Dodge Vipers, ukazuje vývoj této šestistupňové převodovky.

 

BorgWarner byl koupen Tremecem, který pokračoval na vylepšování designu T56 a přetavil ho do převodovky TR6060, která se nyní nachází ve vozidlech Corvette, Mustang, SRT Viper, Dodge Challenger, Pontiac GTO, Cadillac CTS-V a Aston Martin. Tremec oproti původnímu designu BorgWarner významně vylepšil kvalitu řazení, kroutící moment a dostupné převodové poměry. Vybaven pátým a šestým převodovým stupněm došlo

k významnému zlepšení i ve spotřebě paliva. Požadavky na nižší spotřebu jakoby nikdy neustávaly, proto na TR6070 používaný v nových Corvettách, ale navržený také pro použití v jiných modelech jako je Cadillac CTS-V, pokročil design za tímto účelem kupředu tak, aby tato auta byla ještě úspornější, ale ne na úkor výkonu.

 

Modely převodovek TR6060 a 6070 v generaci Corvette C5, C6 a C7 jsou umístěny v zadní části vozidla, přišroubovány přímo k diferenciálu tak, aby se pokud možno dosáhlo k rozdělení hmotnosti 50/50, jsou poháněny spojkovým systémem a trubicí točivého momentu připojené k zadní části bloku motoru. Tremec dosáhl významného inženýrského milníku při vytváření této sedmistupňové jednotky, která není o mnoho delší než její předchůdce TR6060. Tohoto bylo dosaženo použitím společného synchronizátoru pro zpátečky a sedmý stupeň a namontováním převodu na hřídel.

 

Pro synchronní kroužky Tremec vytvořil nový třecí materiál složený z uhlíkových vláken a ze sintrovaného bronzu pro prvotřídní hladké řazení, dlouhou životnost s vysokým výkonem a vysokým točivým momentem. Zapojení zubů přesuvníku bylo modifikováno z tradičního “roof peak” designu na asymetrický úhel 120 °, protože posuvné trubice tohoto přesuvníku jsou nyní řídící a musí být montovány tak, aby směřovaly správnou stranou na správný převod. Trubice jsou označeny tak, jak mají směřovat na ten který převod.

 

Dvě konfigurace převodových poměrů jsou již k dispozici, třetí, verze bližších poměrů přijde na trh brzy:

Konfigurace 1.         2.           3.            4.          5.          6.          7.

1             2,97       2,10       1,46       1-1         0,74       0,50       0,42

2             2,66       1,78       1,30       1-1         0,80       0,63       0,42

3             2,29       1,60       1,21       1-1         0,84       0,67       0,42

 

TR6070 má také pojízdný senzor polohy na zadní straně převodovky, který pracuje s počítačově řízeným spínačem režimu tzv. voličem režimu jízdy. (obr. 6). Tento program ovládá 12 atributů, včetně plynu, aktivního řízení palivového systému, řízení, výfukového tónu, magnetické kontroly, kontroly stability a trakce. Pojízdný senzor informuje počítač o výběru převodového stupně, a systém řízení přizpůsobí odpovídající otáčky bez zásahu řidiče.

 

Volič režimu jízdy má pět obecných nastavení - Počasí, Úspornost, Cestování, Sport a Track - z nichž všechny mohou být dále nastaveny dle potřeb řidiče. Vozidlo využívá rozvinutou spojkovou sadu s dvou-hmotnostním setrvačníkem, který isoluje impulsy motoru a zabraňuje chrastění převodových stupňů.

 

Další nový vývoj u TR6070 zaznamenal snímač otáček v zadní části převodovky, nová přední lamela a přídavná převodovka, tlakové mazání převodů přesunuté na řidičovu stranu obalu a port přídavné převodovky, který umožňuje snadnější montáž vidlice zpátečky a sedmého stupně. Korálkové těsnění se nyní používá pro zlepšení utěsnění odlitků obalu.

 

Nová Corvette C7 je opravdu zázrak designu a zdokonalení již tak báječného vozu.

Tremec by měl být hrdý na to, že je výrobcem převodovky do tohoto epického vozidla. Lehčí a rychlejší, s naprosto báječným designem karoserie.  Corvetty jsou nyní skutečně prvotřídní vozidla. Představte si auto, které dokáže konkurovat nejlepším světovým sportovním vozům za ve srovnání velmi rozumnou cenu. Ty z nás, kteří si mysleli, že čtyř-rychlostní převodovka byla velký krok kupředu, z původní tří-rychlostní, by nikdy nenapadlo, že se dožijeme převodovky sedmi-rychlostní.