Kotouč gearboxes racing transmissions
Kotouc gearboxes
Racing transmissions

Problematické automaty

Pořídit si ojeté auto s automatem nemusí být riskantní, pokud si řidič vybere správně, je nutné vyhnout se těm opravdu problematickým. Jako nové uchvátily, po čase se projevily jako poruchové a řidiče ojetin velmi trápí. U některých může jít o cenově dostupný servis, u jiných o velké finanční investice.

Do rizikové skupiny patří:

Jatco JF506E

Tento na trhu oblíbený pětistupňový automat je známý z druhé generace LR Freelenderu, dále z VW Golf, Bora, Sharan, Seatu Alhambra, Audi A3 nebo Fordu Mondeo.

Ve skutečnosti si nevede zle, systém prošel revizí a modernizací spojenou s úpravou převodů. Po několika letech dochází k opotřebení elektromagnetických komponentů a závadě na spojce. Náklady na běžnou renovaci se pohybují v průměru 50 000 Kč.

BMW – GM 7531411

BMW na přelomu milénia hojně využívalo automaty od General Motors. U modelů E46, E39, E53 najdeme pětistupňový měnič (výroba ve francouzských závodech), kombinovaný s výkonnými dieselovými motory s velkým točivým momentem a právě tento přenos značných sil přispívá k rychlému opotřebení převodovky. Těmto automatům z této doby nesedí ani dlouhé dálniční přesuny, dochází k častému přehřátí převodovky. Odborné servisy si s těmito potížemi dokážou poradit.

Aisin AW55-50

Tento systém byl uveden na trh před cca 20 lety a okamžitě si získal oblibu u řady výrobců. Tento pětistupňový automat udivoval plynulým řazením, fungoval s pohonem předních nebo všech kol, do max. točivého momentu 330 Nm. Za svého ho přijaly např. Volvo, Renault, Suzuki.

Při pravidelné výměně olejové náplně se prodlužuje jeho životnost, ale i tak dochází k častému problému – odcházejí solenoidy a z důvodu přehřívání převodovky se doporučuje instalace přídavného chladiče oleje. Nejde o problematický systém, velká řada odborných servisů jej dokáže opravit, náklady opravy se pohybují mezi 30 000 – 40 000 Kč.

Audi – Multitronic

Od r. 1999 je v nabídce této automobilky bezstupňová převodovka Multitronic ve variantě A4 a A6 s pohonem předních kol do výkonu 204 koní, která měla zvýšit komfort jízdy, zejména starším řidičům a výrazně snížit spotřebu paliva. Ovšem praxe ukázala, že koupě vozu s touto převodovkou je zárukou značných výdajů za její servis, které se mohou vyšplhat až na 100 000 Kč.

Není vhodná pro mladé a aktivní řidiče, dynamický styl výrazně zkracuje její životnost (již tak je docela omezená), dochází k natahování řetězů simulujících ozubená kola, důsledkem jsou blikající kontrolky a trhavé řazení.

Aisin TF-80SC

Jde o další velmi oblíbenou šestistupňovou automatickou převodovku s pohonem předních i všech kol, která zvyšuje cestovní komfort a její chod zklidňuje jízdu. Nabízí se ve vozech zn. Citroen, Volvo, Alfa Romeo.

Umí přenášet poměrně vysoké síly, zvládá spojení také s poměrně velkými a výkonnými motory, hraniční točivý moment je 440 Nm. Známky opotřebení se projevuje škubáním, dochází k opotřebení disků a k netěsnosti, dále může docházet k poškození řady komponentů, díly jdou však snadno opravit. Generální oprava vychází cca na 50 000 Kč.

Fiat Selespeed

Několik výrobců se pokoušelo uvést na trh automatizovanou převodovku – základ byla převodovky manuální, obohacená o elektronické ovládání, ovšem toto řešení se v provozu neosvědčilo. Jízda nebyla zcela komfortní, vyžadovala aktivní zapojení řidiče a díky zpomaleným změnám rychlostních stupňů byla s prodlevami.

Problémy měl také italský systém Selespeed, který se používal ve Fiatech a Alfách Romeo. Šlo řadit buď pomocí pádel, nebo pohybem páky. Dochází k závadám elektrohydraulické jednotky – projevuje se okamžitým cukáním v extrému blokace rychlostních stupňů. Náklady na opravu se pohybují kolem 20 000 až 30 000 Kč, avšak problém se může po pár desítkách tisíc km opět vrátit. Spojení automatu, který je manuál, nemůže fungovat.

VAG DL501

Díky hladkému řazení, okamžitým změnám rychlostních stupňů a nízké spotřebě se tyto dvouspojkové převodovky staly oblíbenými. Tento systém řazení najdeme např. u Audi, vetze s pohonem 4x4 používaly systém s kódem DL501, neboli S-Tronic.

Sedmirychlostní mechanismus je vybaven středovým diferenciálem a uzpůsoben pro distribuci točivého momentu až 550 Nm. Častější výměna olejové náplně je doporučována výrobci a odborníky, po 200 000 – 250 000 km může být pozdě (záleží na stylu jízdy a okolním prostředí), obojí má přímý vliv na opotřebení spojek. Náklady na regeneraci se pohybují do 100 000 Kč.

 

Zdroj: https://www.autozive.cz/automaticke-prevodovky-vysoke-naklady