Kotouč gearboxes racing transmissions
Kotouc gearboxes
Racing transmissions

ŠKODA OCTAVIA RS A SCOUT

NÁROČNÝ TEST V TERÉNU

Nový vůz Škoda Octavia zaujal především svým exteriérem, neboť „opustil“ designový stereotyp ostatních mladoboleslavských modelů, a to zejména přední světlomety, které se nápadně liší od modelů Rapid nebo Superb. Také interiér vozu dostál změn, např. přibyl nový dotykový displej informačně-zábavního systému.

Ty, kteří od vozidel nižší střední třídy očekávající více, zcela jistě přiláká sportovní verze RS  nebo terénní laděná Scout  U modelu RS je to krom sportovního designu zvýšený výkon a možnost dynamické jízdy a model Scout nabízí terénní vzhled a schopnost zdolávat nezpevněné a nerovné cesty.

ŠKODA OCTAVIA RS

-          Tato sportovní verze se vyrábí v obou karosářských variantách - liftback i kombi

-           Pohánět ji může dvoulitrový přeplňovaný zážehový motor TSI s výkonem 169 kW (230 k) nebo přeplňovaný vznětový agregát TDI se stejným objemem as výkonem 135 kW (184 k)

-          Benzínový motor má maximální točivý moment 350 Nm dostupný v rozmezí 1 500 až 4 600 ot/min, naftový dosahuje maximální točivý moment 380 Nm při 1 750 ot/min

Obě pohonné jednotky se dají zkombinovat buď se 6tistupňovou manuální nebo 6tistupňovou automatickou dvouspojkovou převodovkou. Všechny kombinace, vyjma jedné, využívají pohon na přední nápravu. Výjimkou je kombinace naftového motoru a automatické převodovky, která je v nabídce jen s pohonem na všechna kola. Od standardní Octavie se liší širším rozvorem zadní nápravy o 30 mm, sníženou světlou výškou o 15 mm, adaptivními tlumiči DCC a progresivním řízením.

Během testovacích jízd byla vyzkoušena kombinace benzínu s manuální převodovkou a naftovou kombi verzi s automatickou převodovkou DSG. Při slalomu v rychlosti 55 km / h více obstála naftová verze, v jejíž prospěch hovoří větší hmotnost a pohon na všechna 4 kola.  Automatická převodovka dále dovoluje použít funkci ideálního startu Launch Control.

V slalomu na kluzkém povrchu bylo vyzkoušeno srovnání schopnosti Octavie zvládnout smyk v rychlosti 40 km / h při zapnutém a omezeném stabilizačním systému ESP. Rozdíl byl zřejmý, jelikož při zapnuté stabilizaci dokáže vůz zpomalovat, i když řidič nad ním nemá naprosto kontrolu. Tato schopnost byla ověřena i při průjezdu zatáčky po kluzkém povrchu.

Další testování proběhlo na provizorním závodním okruhu, kde byl vyzkoušen její skutečný potenciál. V kombinaci prudkých zrychlení a brzdění a průjezdu ostrých zatáček více obstála benzínová RS s manuálem (nebylo mnoho důvodů k přeřazování) Široké spektrum maximálního točivého momentu umožňuje užít si sportovní jízdu při dvou až třech převodových stupních. Automatu s naftovou variantou by spíše vyhovovala trať s delšími rovnými úseky, ovšem průjezd zatáček zvládala naftová RS plynuleji, jenže při výjezdu z nich jí chyběl výkon na lepší zrychlení.

ŠKODA OCTAVIA SCOUT

V tomto případě není důležité, zda má vůz 1,8-litrový zážehový motor TSI s výkonem 132 kW (180 k) nebo dvoulitrový vznětový agregát TDI s výkonem 110 kW (150 k) nebo 135 kW (184 k). Mnohem důležitější je, že konfigurace verze Scout mají pohon obou náprav, vyšší světlou výšku o 30 mm a jízdní režim Off road.

První překážkou, kterou musel Scout na testovacím okruhu zvládnout, byla jízda v bočním náklonu. I přes dojem, že se nelze v sedadle udržet, vůz fungoval plynule a držel si dostačující stabilitu. Následoval úsek, kde naráz došlo ke křížení více náprav. Bylo testováno, zda se Scout dokáže vyrovnat s jízdou na 3, příp. 2 kolech. V krizovém momentu vozidlo zastavilo, ale při mírném přidávání plynu systém off-roadového režimu odhadl situaci a Scout posunul vpřed.

Poslední testovací úsek se skládal z jízdy do kopce a z kopce po nezpevněném povrchu. Při jízdě do kopce o svých kvalitách přesvědčil pohon obou náprav a při jízdě ze strmého kopce byl otestován asistent jízdy z kopce. Ten dokáže vůz bezpečně dopravit dolů bez brzdění řidičem. Ovšem jak by zvládl mokrý terén, který je náročný i pro běžné terénní vozidla, to zůstává otázkou.

Škoda Octavia je oblíbeným a univerzálním modelem. Někdy však zákazník hledá něco víc, než jen běžný rodinný vůz. Pro ty Škoda zachovala verze RS a Scout i v nové generaci. V případě výběru jakékoliv z nich, lze vždy počítat s dostatkem prostoru na zadních sedadlech i v zavazadlovém prostoru, se spoustou praktických řešení v interiéru a nově i s revolučními dělenými předními světly. Pokud však stále hledáte něco víc, obě verze mají určitě co nabídnout.