Kotouč gearboxes racing transmissions
Kotouc gearboxes
Racing transmissions

Výměna olejové náplně v automatické převodovce

Spousta majitelů vozů s automatickou převodovkou spoléhá na to, že v příručce někteří výrobci uvádějí, že olejová náplň je v takové převodovce celoživotní.

Životnost?

Výrobci obvykle neuvádějí přesnou životnost produktu, tzn., že vydrží po dobu záruky, poté jdou náklady za poruchy již na účet zákazníka.

V případě automatu se doporučuje výměna oleje s filtrem každých 60 000 km, při nadměrném zatěžování převodovky a stáří je dobré interval zkrátit na 40 000 km nebo i na polovinu (30 000 km).

Pokud je v manuálu uveden interval výměny, vyplatí se jej rozhodně dodržovat.

Pečlivost a čistota

Dnešní automaty jsou velmi složitá, přesně vyrobená, jemná a hlavně citlivá zařízení. Pro jejich správnou funkci se nesmí do mechanismů dostat žádné nečistoty, z tohoto důvodu je nutné provádět výměnu v čistém, neprašném prostředí.

Postup výměny

Výměnu vždy svěřit do rukou specialistů.

Vypuštění oleje se provádí vyšroubováním výpustného šroubu, příp. sejmutím olejové vany, poté se šroub nebo vana namontuje zpět a dolije se nový olej na přesně požadovanou hladinu. Při výměně obvykle nelze vypustit celý obsah, proto se výměna opakuje několikrát (proplach), až s poslední výměnou se také vymění i filtr, těsnění, popř. celá olejová vana s integrovaným filtrem.

Není olej jako olej

Je zásadní použít správný typ oleje, výměna za náplň s odlišnými parametry vede k jisté poruše v blízké době.

Servis je jistota

Ze všeho tedy vyplývá, že výměna oleje v automatu není rozhodně jednoduchá, jak např. výměna oleje v motoru, proto je potřeba ji svěřit odbornému servisu. Případné opravy jsou finančně nákladné a u starších, ojetých vozů se už ani nevyplatí, neboť cena za servis převýší hodnotu vozidla.